Koncert z okazji Dnia Matki.
Program koncertu:
G. Rossini – Uwertura do opery Sroka z?odziejka
H. Wars – Koncert na fortepian i orkiestr?
H. M. Górecki – Koncert na fortepian i orkiestr? smyczkow? op. 40
M. Glinka – Walc - Fantazja
J. Sibelius – Valse Triste
J. Strauss – Odg?osy Wiosny
P. Czajkowski – Walc z baletu Jezioro ?ab?dzie
Wyst?pi?:
Piotr Orzechowski (Pianohooligan) – fortepian
Toru?ska Orkiestra Symfoniczna
Rados?aw Dro? – dyrygent
Dzie? Matki jest szczególnym ?wi?tem, w którym dzi?kujemy osobom, którym tak wiele w ?yciu zawdzi?czamy. Wszystkim mamom dedykujemy nasz muzyczny bukiet, nieco klasyczny, nieco nowatorski i fantazyjny.
Koncert rozpocznie uwertura do Sroki z?odziejki Gioacchina Rossiniego, pierwszej w historii opery o tematyce realistycznej. ?ywio?owa rytmika, dynamiczno?? i ró?norodno?? zastosowanych rozwi?za? stanowi? doskona?e wprowadzanie do dowcipnej, miejscami sielankowej historii Ninetty, nies?usznie oskar?onej o kradzie?, której dokona?a tytu?owa sroka. Po niej nast?pi wykonanie Koncertu na fortepian i orkiestr? Henryka Warsa, kojarzonego przede wszystkim ze znanymi piosenkami wykorzystywanymi tak?e w ?cie?kach muzycznych do filmów. Ten jednocz??ciowy, niezwykle nastrojowy i liryczny, niekiedy dramatyczny utwór zosta? przypadkowo odkryty kilkadziesi?t lat po ?mierci kompozytora.
Dalsza cz??? koncertu zostanie po?wi?cona nastrojowym i zró?nicowanym muzycznie walcom. Na pocz?tku przybli?ymy posta? twórcy rosyjskiej szko?y narodowej Michai?a Glinki za pomoc? dynamicznej i ciekawej fantazji Walz-Fantasia, utrzymanej w tonacji h-moll istniej?cej w a? trzech wersjach. Nast?pnie przejdziemy do melancholijnego i zmiennego utworu Valse-Triste Jeana Sibeliusa. Stanowi on ilustracj? do dramatu Arvida Järnefelta Kuolema opowiadaj?cego histori? syna czuwaj?cego przy umieraj?cej matce. W dalszej kolejno?ci zaprezentujemy radosn? kompozycj? Odg?osy wiosny Johanna Straussa, skomponowan? na cze?? jego przyjaciela Alfreda Grünfelda. Koncert zako?czy si? s?ynnym zwiewnym i subtelnym walcem z baletu Jezioro ?ab??dzie Piotra Czajkowskiego, do którego powstania przyczyni?y si? siostrzenice kompozytora bawi?ce si? drewnianymi ?ab?dziami.
Koncert wspó?organizowany i wspó?finansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Ta?ca „Dyrygent – rezydent”.
Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Ta?ca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentacj? i promocj? m?odych polskich dyrygentów oraz umo?liwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespo?em orkiestrowym. Dyrygentem-rezydentem Toru?skiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2018/2019 jest Rados?aw Dro?.
PIOTR ORZECHOWSKI ‘PIANOHOOLIGAN’
Rocznik 1990. Pianista i kompozytor, absolwent Berklee College of Music, jeden z najbardziej utytu?owanych muzyków jazzowych m?odego pokolenia. Po g?o?nym zwyci?stwie na szwajcarskim Montreux Jazz Solo Piano Competition (2011) wyst?puje na ca?ym ?wiecie, a jego albumy sygnuje m.in. Decca Classics. Piotr Orzechowski porusza si? z powodzeniem na gruncie muzyki klasycznej i improwizowanej, nierzadko zacieraj?c ich granice. Tak by?o w przypadku okrzykni?tego sensacj? fonograficzn? debiutu p?ytowego pt. Experiment: Penderecki (Decca/Universal, 2012), b?d?cego prób? znalezienia rdzenia stylu K. Pendereckiego poprzez prze?o?enie warstwy orkiestrowej jego utworów na fortepian solo. Widoczne jest to równie? na albumie wydanym ze swym zespo?em High Definition Quartet pt. Bukoliki, b?d?cym jego autorsk? aran?acj? muzyki W. Lutos?awskiego na kwartet jazzowy (ForTune, 2015). Inne przedsi?wzi?cia fonograficzne, które ma na swoim koncie to wydany z HDQ kr??ek pt. Hopasa z autorskimi kompozycjami (EmArcy Records/Universal, 2013), nagrany wraz z Marcinem Maseckim z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis album pt. Bach Rewrite (Decca/Universal, 2013), czy solowe 15 Studies for the Oberek (Decca/Universal, 2014), twórczo analizuj?ce poszczególne elementy polskiego ta?ca – oberka.
Oprócz dzia?alno?ci solowej jako pianista jazzowy, wyst?puje jako solista z wiod?cymi orkiestrami polskimi, m.in. Sinfoni? Varsovi?, Narodow? Orkiestr? Symfoniczn? Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestr? Kameraln? AUKSO, czy Polsk? Orkiestr? Radiow?.
Wspó?pracowa? z gigantami muzyki wspó?czesnej, takimi jak Philip Glass, Steve Reich, czy Krzysztof Penderecki. Wyst?powa? z wybitnymi postaciami ?wiatowego i polskiego jazzu, takimi jak Randy Brecker, Avishai Cohen, Victor Mendoza, Micha? Urbaniak czy bracia Ole?. Ma na swoim koncie projekty z innymi wielkimi osobowo?ciami ?wiata muzyki jak, m.in.: Adrian Utley z Portishead, Carlos Zíngaro, Agata Zubel, Skalpel, William Basinski, Fennesz, czy Krzysztof Knittel.
Ceniony za indywidualny, rozpoznawalny styl, b?d?cy wynikiem poruszania si? na pograniczu gatunków – nowoczesnej muzyki improwizowanej i wspó?czesnej, si?gania do tradycji romantyzmu czy impresjonizmu, czerpania z nurtu sonorystycznego, a z drugiej strony odwa?nych muzycznych reinterpretacji.
Laureat „Grand Prix Jazz Melomani” w kategoriach: „Nadzieja Melomanów” oraz „P?yta Roku” za album Hopasa, otrzyma? nominacje do najwa?niejszych polskich nagród: „Koryfeusz Muzyki Polskiej”, „Gwarancje Kultury”, czy „Fryderyk”.
Jesieni? 2017 nak?adem Decca/Universal ukaza?a si? trzecia solowa p?yta Piotra Orzechowskiego pt. 24 Preludes & Improvisations, b?d?ca prób? analizy idiomu improwizacji. 2-p?ytowe wydawnictwo stanowi podsumowanie dotychczasowej dzia?alno?ci artysty.
www.pianohooligan.com