5 maja
Niedziela , godzina: 17:00 MONIUSZKO I JEGO EUROPA - recital fortepianowy
foto
fot. K?stutis Pleita
fot. K?stutis Pleita

DNI MONIUSZKOWSKIE odbywa? si? b?d? w ramach programu „Moniuszko 2019 – Promesa” uruchomionego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego” w dniu 13 wrze?nia 2018 roku. Operatorem programu jest Instytut Muzyki i Ta?ca.
Celem programu jest uczczenie 200. rocznicy urodzin Stanis?awa Moniuszki (1819-1872), polskiego kompozytora, dyrygenta, organisty, pedagoga, wychowawcy i ?arliwego patrioty. Ide? przewodni? programu jest przywrócenie Stanis?awowi Moniuszce nale?ytej rangi w panteonie twórców narodowych, zerwanie z wizerunkiem kompozytora niepostrzeganego na równi z wybitnymi europejskimi twórcami romantycznymi, wykreowanie jego obrazu jako twórcy pierwszorz?dnego, utrwalenie w ?wiadomo?ci spo?ecze?stwa dorobku Stanis?awa Moniuszki oraz promocja za granic? jego twórczo?ci ukazanej w kontek?cie dzie? wybitnych kompozytorów XIX w.

Wyst?pi:
Neringa Valuntonyte (Litwa) - fortepian

W programie:
S. Moniuszko - Trzy Polonezy (Des- dur, Es-dur, es-moll)
S. Moniuszko - Nokturn As-dur
S. Moniuszko - Mazur D-dur
S. Moniuszko - Polka Daniel
S. Moniuszko - Polka Gabriela
C. Schumann - Variations on a theme by Robert Schumann Op. 20
G. Bacewicz - Sonata fortepianowa nr 2
F. Chopin – Wybrane preludia z op. 28

Stanis?aw Moniuszko zas?yn?? przede wszystkim jako autor oper i pie?ni. W znacznym stopniu przyczyni? si? do zachowania pami?ci o polskich tradycjach oraz wzmocnienia to?samo?ci narodowej. Tworzy? z my?l? o potrzebach i mo?liwo?ciach ówczesnych s?uchaczy. Z tego powodu jego utwory cechuj? si? prostot?, ale nie s? pozbawione uroku, tak jak liryczne polonezy, które Ferencowi Lisztowi wyda?y si? odmienne, nowe i ?wie?e w porównaniu do polonezów Fryderyka Chopina oraz rzadko wykonywany, smutny i melancholijny Nokturn As-dur. Kompozytor cz?sto inspirowa? si? taneczn? muzyk? ludow?, czego efektem s? weso?e, skoczne, ogniste mazury i polki.

Clara Wieck Schumann w 43 urodziny jej m??a, Roberta Schumanna, podarowa?a mu cykl kilku fortepianowych wariacji zatytu?owany Variations on a theme by Robert Schumann. Romantyzm pierwszych delikatnych, nastrojowych utworów inspirowanych muzyk? Chopina zostaje prze?amany ?ywo?ci? i dynamiczno?ci? kolejnych kompozycji kojarz?cych si? z Brahmsem, a nast?pnie powraca w subtelnych, lirycznych i spokojnych melodiach ko?cowych. Lekka zmienno?? stanowi ciekawe urozmaicenie, które nie zaburza harmonii.

Ekspresywno??, dramatyzm i bogactwo form s? charakterystyczne dla twórczo?ci Gra?yny Bacewicz, wybitnej kompozytorki i skrzypaczki XX wieku, tworz?cej w stylu neoklasycznym. Sonata fortepianowa nr 2 zachwyca s?uchacza dynamik?, intensywno?ci? i ró?norodno?ci? form. Pierwsza cz??? utworu utrzymana jest w konwencji klasycznej, druga oczarowuje uczuciowo?ci? i niepokoj?c?, mroczn? obrazowo?ci?, natomiast trzecia zaskakuje radosn?, pulsuj?c? form? oberka.

Kazimierz Wierzy?ski, polski poeta i biograf Fryderyka Chopina, cykl 24 Preludiów op. 28 okre?li? mianem „wielkiego pami?tnika lirycznego z wielu lat ?ycia”. Wi?kszo?? z nich powsta?a na Majorce, gdzie kompozytor odpoczywa? od paryskiego zgie?ku i walczy? z post?puj?c? chorob?. Wyspa znana jest ze zmiennego i nieprzewidywalnego klimatu – i takie te? s? Preludia: spokojne nr 1, 11 i 23, elegijne nr 2 i 4, dynamiczne nr 3, ?artobliwe nr 8 i 10, podnios?e nr 9, ?piewne nr 21, wstrz?saj?ce nr 22 oraz burzliwe, ko?cz?ce cykl nr 24, przywodz?ce na my?l upadek Warszawy. W cyklu widoczna jest oryginalno??, wirtuozeria, niezwyk?a wra?liwo?? i godna podziwu bieg?o?? w tworzeniu harmonijnych, chocia? ró?norodnych kompozycji.

 https://www.valuntonyte.com/

Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia