31 stycznia
Piątek , godzina: 19:00 Taneczna gitara i heroiczny Beethoven
foto
fot. ?ukasz Giza
fot. ?ukasz Giza
Wydarzenie odb?dzie si? w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.

Wyst?pi?:
Krzysztof Pe?ech – gitara
Toru?ska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis – dyrygent


W programie:
M. Cynk - Sinfonietta na smyczki
R. Harvey - Concerto Antico na gitar? i orkiestr?
L. van Beethoven - III Symfonia Es – dur Eroica op. 55
--------------------------------------------------

Sinfonietta na smyczki powsta?a latem 2013. Jest utworem jednocz??ciowym. Ma form? mozaiki i sk?ada si? z szeregu obrazów, nastrojów, pomys?ów, z których jeden wyrasta z drugiego, gdzie jeden dla drugiego jest rozwi?zaniem b?d? kulminacj?. Czasem s? zestawione na zasadzie kontrastu pod wzgl?dem ekspresji, ruchu i emocjonalnym. Wewn?trznie utwór podzielony jest na dwie cz??ci. Pierwsza po spokojnym wst?pie jest motoryczna, pe?na ruchu, s? tam imitacje i  dialogi mi?dzy instrumentami. W drugiej jest wi?cej spokoju, ?piewno?ci, ale na ko?cu znów faktura zag?szcza si?, rozp?dza. W utworze przewija si? kilka motywów przewodnich, które dla s?uchacza powinny by? rozpoznawalne. Jest te? fragment nawi?zuj?cy form? do ronda, spe?niaj?cy rol? refrenu, który za ka?dym razem doprowadza do nowego nastroju, do nowych jako?ci d?wi?kowych, zmierza do czego? innego. Elementem wa?nym w kompozycji jest rytmika i brzmieniowo??. 

Wspominana w tytule taneczna gitara to Concerto Antico na gitar? i orkiestr?, czyli dzie?o Richarda Harveya stworzone z my?l? o jego przyjacielu - gitarzy?cie Johnie Williamsie. Ta wspó?czesna kompozycja (powsta?a w 1995 roku) sk?ada si? z pi?ciu cz??ci. D?wi?ki koncertu bazuj? na dawnych ta?cach i pie?niach z ró?nych cz??ci Europy. 

Heroiczny Beethoven natomiast odnosi si? do III Symfonii Es – dur Eroica op. 55. Utwór ten powsta? z zamiarem dedykowania go Napoleonowi Bonaparte. Beethoven jednak dowiedzia? si? o jego koronacji na cesarza i rozgoryczony tym posuni?ciem wymaza? tytu?. Dzie?o otrzyma?o podtytu? Symfonia bohaterska, napisana ku uczczeniu pami?ci wielkiego Cz?owieka. Utwór ten uznaje si? za ko?cz?cy muzyczn? epok? klasycyzmu i rozpoczynaj?cy romantyzm.

Krzysztof Pe?ech – gitarzysta klasyczny, wyk?adowca na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (do 2000 roku wyk?adowca Akademii Muzycznej we Wroc?awiu). Magazyn Gitara i Bas okrzykn?? go trzykrotnie najlepszym polskim gitarzyst? klasycznym. Jest on twórc? Wroc?awskiego Festiwalu Gitarowego Gitara+, oraz wspó?za?o?ycielem Wroc?awskiego Towarzystwa Gitarowego.

Skrót programu koncertu

Toru?ska kompozytorka Magdalena Cynk (1968) napisa?a Sinfoniett? na smyczki latem 2013 roku dla Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis. Sinfonietta posiada budow? jednocz??ciow?, ale, jak mówi Magdalena Cynk, jest ona swoist? „mozaik? sk?adaj?c? si? z szeregu obrazów, nastrojów,  pomys?ów, z których jeden wyrasta z drugiego, gdzie jeden stanowi dla drugiego rozwi?zanie b?d? kulminacj?”. W tym g?szczu muzycznych tematów i motywów dominuje zasada kontrastów brzmieniowych i ekspresyjnych. Dramaturgiczne kulminacje przeplataj? si? z momentami odpr??enia, a motoryzm koresponduje z liryzmem.

Richard Harvey (1953) angielski muzyk i kompozytor napisa? Concerto antico (1995) na gitar? i orkiestr? dla Johna Williamsa swojego australijskiego przyjaciela, wirtuoza gitary klasycznej oraz Filharmoników Londy?skich. Utwór pod wzgl?dem formalnym jest bli?szy tanecznej suicie ni? koncertowi. Sk?ada si? z pi?ciu cz??ci, opartych na dawnych ta?cach i pie?niach pochodz?cych z ró?nych cz??ci Europy.

Ludwig van Beethoven (1770-1827) to symfoniczny wizjoner, twórca symfonii programowej i wokalno-instrumentalnej. III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica” stanowi swoisty prze?om w tradycji symfoniki klasycznej. Dzie?o to reprezentuje nie tylko nowy typ instrumentacji, orkiestracji i kolorystyki d?wi?kowej, ale jest równie? przepe?nione tre?ci? pozamuzyczn?. To ju? nie symfonia lecz dramat w czterech ods?onach, który z racji swoich poka?nych rozmiarów i niespodzianek formalnych musia? bulwersowa? ówczesnych odbiorców.

 Rozpocz?ta w Heiligenstadt w 1802 roku Eroica zosta?a uko?czona w Wiedniu w 1804 roku. Pierwsze wykonanie w Teatrze An der Wien zako?czy?o si? wielk? pora?k?. Krytycy zgodnym chórem krzyczeli, ?e symfonia jest: „zbyt d?uga, prze?adowana, niezrozumia?a i zbyt ha?a?liwa”. Na szcz??cie historia pokaza?a jak bardzo si? mylili.

 dr Aneta Derkowska - muzykolog

 

 


Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia