Wydarzenie odb?dzie si? w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.
Janusz Wawrowski - skrzypce Stradivariusa
Toru?ska Orkiestra Symfoniczna
Wojciech Rodek – dyrygent
Wojciech P?awner - asystent dyrygenta
W programie:
L. van Beethoven - Koncert skrzypcowy D-dur op. 61 (42')
A.Dvo?ák - IX Symfonia e-moll „Z nowego ?wiata” op. 95 (35')
(Koncert z przerw?)
Bohaterem tego koncertu bez w?tpienia b?d? skrzypce. I to skrzypce niezwyk?e, bowiem Janusz Wawrowski, solista koncertu, gra na Stradivariusie z 1685 roku. Dzie? Stradivariusa nie mo?na porówna? z ?adnym innym instrumentem. Ich brzmienie jest wyj?tkowe. Ale pe?ne walory mo?e z nich wydoby? wy??cznie wytrawny muzyk, którym z pewno?ci? jest Janusz Wawrowski.
Janusz Wawrowski nauk? gry na skrzypcach rozpocz?? w wieku 6 lat. Dzi? okre?la si? go mianem jednego z najwybitniejszych polskich skrzypków swojego pokolenia. Swoj? wiedz? i umiej?tno?ciami dzieli si? jako wyk?adowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wyst?puje jako solista w najwi?kszych salach w Polsce, ale te? ca?ej Europie. Zosta? uhonorowany odznaczeniem Zas?u?ony dla Kultury Polskiej za dzia?alno?? artystyczn? i spo?eczn?. W 2017 i 2019 roku zosta? laureatem nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk. W 2018 roku ukaza?a si? jego p?yta zatytu?owana Hidden Violin, która ma by? muzyczn? wizytówk? skrzypiec Stradivariusa. Album zawiera miniatury polskiej muzyki skrzypcowej.
Janusz Wawrowski b?dzie mia? okazj? zaprezentowa? swoje umiej?tno?ci w Koncercie skrzypcowym D-dur op. 61 Ludwiga van Beethovena. Zosta? on stworzony w 1806 roku dla Franza Clementa - skrzypka i dyrygenta orkiestry Theater an der Wien. Beethoven nanosi? poprawki na partytur? jeszcze na dwa dni przed premier?, skrzypek wyst?pi? wi?c niemal bez przygotowania. Koncert nie otrzyma? pozytywnych recenzji. Jego odbiór zmieni? si? dopiero po ?mierci Beethovena. Joseph Joachim odczarowa? to dzie?o, które dzisiaj znajduje si? w repertuarze najwi?kszych skrzypków.
Zwi?z?? i trafiaj?c? w sedno charakterystyk? Koncertu D - dur op. 61 podaje George Marek w biografii Beethovena: „(…) a jednak w swojej jedynej próbie wzniós? si? na najwi?ksze wy?yny dziedzinie koncertów skrzypcowych. Orkiestra symfoniczna i instrument solowy graj? w nim równe role, jest to utwór pe?en dostoje?stwa, tajemniczo?ci, s?odyczy i humoru zarazem. Do dzi? pozostaje cudem formy i wyzwaniem dla ka?dego artysty”.
dr Aneta Derkowska - muzykolog
IX Symfonia e-moll „Z nowego ?wiata” op. 95 pozostaje do dzisiaj najbardziej znanym i lubianym utworem Antonina Dworzaka. Chocia? nie jest kompozycj? programow? ani ilustracyjn? prowokuje s?uchacza do pewnych odniesie? pozoamuzycznych. Badacze twórczo?ci Dworzaka wykazuj?, ?e inspiracj? do powstania dwóch ?rodkowych cz??ci symfonii by? t?umaczony na j?zyk czeski poemat Henry’ego Wadswortha Longfellowa pt.: Pie?? o Hiawathcie, opowiadaj?cy o dziejach india?skiego wodza Hiawathy i jego ukochanej Minnehahy. W poemacie opisane zosta?y obrz?dy india?skie i ameryka?skie krajobrazy: dziewicze lasy i rozleg?e prerie.
Dyrygentem podczas koncertu b?dzie Wojciech Rodek - Dyrektor artystyczny Filharmonii Lubelskiej, kierownik muzyczny Gliwickiego Teatru Muzycznego, dyrygent go?cinny Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy.
Koncert wspó?organizowany i wspó?finansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Ta?ca „Dyrygent – rezydent”
Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Ta?ca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentacj? i promocj? m?odych polskich dyrygentów oraz umo?liwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespo?em orkiestrowym. Dyrygentem - rezydentem Toru?skiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2019/2020 jest Wojciech P?awner.
WOJCIECH P?AWNER - skrzypek, dyrygent. Nauk? gry na skrzypcach rozpocz?? w wieku 6 lat. By? uczniem prof. Zenona P?oszaja w Ogólnokszta?c?cej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w ?odzi oraz prof. Miros?awa ?awrynowicza w Ogólnokszta?c?cej Szkole Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Uko?czy? Akademi? Muzyczn? im. Gra?yny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej. Gr? na skrzypcach studiowa? równie? na Universität Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima i na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Gerharda Schulza. Jest laureatem wielu krajowych i mi?dzynarodowych konkursów skrzypcowych. Do najwa?niejszych nale??: VI miejsce w XIII Mi?dzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, I miejsce w konkursie Stefanie Holl, Violinwettbewerb w Wiedniu, II miejsce w Mi?dzynarodowym Konkursie dla M?odych Skrzypków im. Louisa Spohra w Weimarze, I miejsce na Ogólnopolskich Przes?uchaniach uczniów klas skrzypiec i altówki Szkó? Muzycznych drugiego stopnia w Elbl?gu, II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie M?odych Skrzypków im. Stanis?awa Serwaczy?skiego w Lublinie, I miejsce i Rydwan Apollina na Ogólnopolskich Przes?uchaniach uczniów klas skrzypiec Szkó? Muzycznych pierwszego stopnia w Olsztynie. Bra? udzia? w licznych krajowych i zagranicznych kursach muzycznych m.in. w ?aganiu, ?a?cucie, Gda?sku, Lehrte, Überlingen, Weimarze, Wiedniu, Lichtenbergu, Feistritz i Prussia Cove. Uczy? si? tam pod kierunkiem takich profesorów, jak Zenon P?oszaj, Hermann Krebbers, Sherban Lupu, Wolfgang Marschner, Igor Ozim, Christiane Hutcap, Marina Jaszwili, Krzysztof W?grzyn, Miros?aw ?awrynowicz, Gerhard Schulz, Barbara Górzy?ska i Wanda Wi?komirska. Jako skrzypek wyst?powa? z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus", czy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Koncertowa? w wielu miastach Polski, jak równie? w Niemczech, Holandii, Austrii, Chorwacji, na Malcie i w Japonii. Jako muzyk orkiestrowy wspó?pracowa? m.in. z takimi orkiestrami jak Sinfonietta Baden, Austrian Festival Symphony Orchestra, Wiener Klang Orchestra, Tonkünstler Orchestra i Mozarteumorchester Salzburg. W swoim dorobku fonograficznym ma p?yt? z II Koncertem skrzypcowym d-moll, op. 22 Henryka Wieniawskiego nagran? wspólnie z Orkiestr? Akademii Beethovenowskiej (DUX) oraz nagrany wspólnie z bratem Piotrem kr??ek z utworami Henryka Wieniawskiego (Polmusic). By? wielokrotnym stypendyst? Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendyst? Funduszu na Rzecz Dzieci i M?odzie?y oraz laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury "M?oda Polska". W 2018 roku uko?czy? dyrygentur? symfoniczno-operow? w klasie prof. Marka Pijarowskiego, oraz dyrygentur? chóraln? w klasie prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obie specjalno?ci z wynikiem celuj?cym. Uko?czy? równie? Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Doskonali? swoje umiej?tno?ci na kursach dyrygenckich pod kierunkiem Jacka Kaspszyka, Rafa?a Jacka Delekty, Jonathana Bretta i Macieja ?ó?towskiego. Otrzyma? wyró?nienia na I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopyci?skiego we Wroc?awiu oraz na VI Ogólnopolskim Konkursie M?odych Dyrygentów im. W. Lutos?awskiego w Bia?ymstoku. Jako dyrygent wyst?powa? m. in. z orkiestrami symfonicznymi filharmonii w ?odzi, Katowicach, Kielcach i Zielonej Górze oraz z Orkiestr? Kameraln? Akademii Muzycznej w ?odzi. W latach 2015-2017 prowadzi? dzia?alno?? pedagogiczn? jako dyrygent orkiestry szkolnej oraz nauczyciel gry na skrzypcach w Zespole Szkó? Muzycznych im. L. Ró?yckiego w Kielcach, a od 2017 prowadzi orkiestr? symfoniczn? w Zespole Pa?stwowych Szkó? Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2018 roku obj?? stanowisko asystenta w klasie dyrygentury chóralnej prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.