4 grudnia
Piątek , godzina: 19:00 Dwie sonaty, dwa ronda - recital fortepianowy
foto
Wydarzenie odb?dzie si? w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.

UWAGA!

Zgodnie z wytycznymi Prezesa Rady Ministrów z 4 listopada 2020 r. koncert nie mo?e odby? sie z udzia?em publiczno?ci. Aktualne informacje dotycz?ce naszej dzia?alno?ci tutaj

Zapraszamy na koncert w formule online, 
który b?dzie transmitowany 4 grudnia o godz. 19:00 na naszym kanale Youtube.
Koncert bedzie dost?pny na naszym kanale do ko?ca czerwca 2021 r.
 


Wyst?pi?:
Piotr Nowak – fortepian
?ukasz Byrdy – fortepian
Aneta Derkowska - prowadzenie
Nagroda TOS dla laureatów I Mi?dzynarodowego V Ogólnopolskiego Konkursu Chopinowskiego w Turznie



W programie:
L. van Beethoven - Sonata c-moll "Patetyczna" op. 13
L. van Beethoven - Rondo G-dur "Andante cantabile e grazioso" op. 51 nr 2
F. Chopin - Sonata b-moll op. 35
F. Chopin - Rondo à la Mazur op. 5

----------------------------------------------------

Sonaty Ludwiga van Beethovena  powstawa?y przez ponad  25 lat  dlatego stanowi? summ? do?wiadcze? i ewolucj? twórcz? kompozytora w tym zakresie. Nowatorstwo Beethovena w dziedzinie sonaty si?ga?o tak daleko, ?e kolejne pokolenia, uprawiaj?ce t? form?, niewiele potrafi?y doda? do odkry? mistrza z Bonn. Jego bogactwo inwencji, innowacje formalne i wyrazowe burzy?y dotychczasowe normy i rozsadza?y ówczesne kanony.

W Sonacie fortepianowej c-moll op. 13 „Patetycznej” kompozytor po raz pierwszy wprowadzi? wolny wst?p grave, poprzedzaj?cy przepojone niespo?yt? energi? i witalno?ci? Allegro molto con brio (cz??? I). Od tego wst?pu pochodzi, nie b?d?cy pomys?em Beethovena, tytu? utworu. Piotr Orawski pisa?: „Grave z Sonaty Patetycznej to muzyka drapie?na i ostra, o poszarpanych punktowanych rytmach, nag?ych za?amaniach, dramatycznych kontrastach i ogromnym napi?ciu, które wybucha z ca?? moc? w szybkim ogniwie allegra sonatowego”. Emocjonalne ukojenie przynosi Adagio cantabile (cz. II), za? w cz??ci fina?owej (Rondo. Allegro) dramatyczny konflikt nie zostaje rozwi?zany, przeciwnie – wybrzmiewa „g?o?nym krzykiem” w zasadniczej „bohaterskiej” tonacji c-moll.

Ju? w sonatach op. 31 Beethoven ostatecznie zerwa? z klasycznym modelem formalnym i tradycyjnie ukszta?towanych relacji tonalnych. Wystarczy wspomnie?, ?e pierwszy temat Sonaty G-dur op. 31 nr 1 licz?cy czterdzie?ci cztery takty sk?ada si? z dwóch skrajnie opozycyjnych struktur muzycznych. Temat drugi wybrzmiewa w tonacji H-dur, pó?niej h-moll, a to dopiero pocz?tek „w?drówki po tonacjach”, której nie powstydziliby si? kompozytorzy doby muzycznego Romantyzmu, tak?e Fryderyk Chopin, który skomponowa? Rondo a la Mazur F-dur op. 5 na fortepian 16 grudnia 1826 roku, dedykuj?c je hrabiance Alexandrine de Moriolles, córce guwernera syna wielkiego ksi?cia Konstantego, Paw?a. „Mariolk?”, jak j? nazywa?, Chopin zna? od dzieci?stwa, a w ?yciu doros?ym darzy? przyja?ni?.  Natomiast Beethoven zadedykowa? swoje Rondo G-dur „Andante cantabile e grazioso” op. 51 nr 2 hrabinie Henrietcie von Lichnovsky.

 

 dr Aneta Derkowska - muzykolog

 

 



Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia