UWAGA!
Zgodnie z wytycznymi Prezesa Rady Ministrów z 4 listopada 2020 r. koncert nie mo?e odby? sie z udzia?em publiczno?ci. Aktualne informacje dotycz?ce naszej dzia?alno?ci tutaj
Zapraszamy na koncert w formule online,
który b?dzie transmitowany 7 listopada o godz. 18:00 na naszym kanale Youtube.
Koncert bedzie dost?pny na naszym kanale do ko?ca czerwca 2021 r.

Wydarzenie odb?dzie si? w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.
Wyst?pi:
Kwartet Smyczkowy TOS w sk?adzie:
- Izabela Bogusz - skrzypce
- Grzegorz Bogusz - skrzypce
- Marta Wroniszewska - altówka
- Karol Wroniszewski - wiolonczela
Gabriela U?anowska - prowadzenie
W programie:
L. van Beethoven - Duet na altówk? i wiolonczel? Es-dur
L. van Beethoven - Trio smyczkowe G-dur op. 9 nr 1
L. van Beethoven - Kwartet smyczkowy D-dur op. 18 nr 3
------------------------------------------------------------
Duet Es-dur na altówk? i wiolonczel? to zabawny utworek napisany oko?o 1796 roku przez m?odego Beethovena dla przyjaciela i wiolonczelisty-amatora ? Nikolausa Zmeskalla von Domanovecza. Parti? altówki stworzy? Beethoven z my?l? o sobie jako wykonawcy. Kompozycja obfituje w „utarczki” obu instrumentów, co z pewno?ci? odzwierciedla za?y?y, acz ironiczny stosunek przyjació? wzgl?dem siebie. Zmeskall cz?sto zajmowa? si? korekt? wyda? muzyki Beethovena, co kompozytor skomentowa? w typowy dla siebie sposób, wyj?tkowo uszczypliwie: „Jestem niezmiernie zobowi?zany za s?abo?? pa?skiego wzroku”. By? mo?e chc?c za?agodzi? wyd?wi?k tych s?ów skomponowa? ów muzyczny drobia?d?ek. Kompozycja uznana zosta?a za nieuko?czon?. Bezzasadno?? tej diagnozy potwierdza twórczo?? rozrywkowa pisana na u?ytek muzykowania amatorskiego, która kwit?a wtedy we W?oszech. Krótka, najcz??ciej dwucz??ciowa forma by?a ówcze?nie norm?, której, wzorcem w?oskim, ho?dowa? równie? Beethoven.
Trio smyczkowe G-dur op. 9 nr 1 rozpoczyna powolne Adagio, które niczym uwertura wprowadza na estrad? bohaterów kompozycji – równoprawnie traktowane instrumenty. Trio a? kipi wielo?ci? i ró?norodno?ci? pomys?ów melodycznych. Wydaje si?, ?e Beethoven nie nad??a z ich zapisem, a wszystko dzieje si? bez udzia?u polifonii. O ile? trudniejsze to zadanie? Kompozycja tchnie witalno?ci? i pozytywn? energi?.
Mówi si?, ?e: „Sztuki Szekspira znaj? niemal wszyscy, a kwartety Beethovena tylko szcz??liwcy”. Mistrz z Bonn by? wizjonerem równie? w dziedzinie twórczo?ci kwartetowej. Ten trudny i najbardziej intelektualny ze wszystkich gatunków, postrzegany s?usznie jako: „rozmowa czworga inteligentnych rozmówców”, z których ka?dy ma co? istotnego do zakomunikowania by?a dla Beethovena szczególnie istotna. Swoj? przygod? z tym gatunkiem kompozytor rozpocz?? opusem 18, wzoruj?c si? na twórczo?ci Haydna i Mozarta. Rych?o jednak sta? si? arcymistrzem tego gatunku i swoistym guru dla przysz?ych pokole? kompozytorów.
dr Aneta Derkowska - muzykolog