15 grudnia
Wtorek , godzina: 19:00 Beethoven. W twórczym szale # 1 - koncert kameralny
foto
Marcin Zdunik i Aleksander D?bicz
Marcin Zdunik i Aleksander D?bicz

Wydarzenie odb?dzie si? w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.


UWAGA!

Zgodnie z wytycznymi Prezesa Rady Ministrów z 4 listopada 2020 r. koncert nie mo?e odby? sie z udzia?em publiczno?ci. Aktualne informacje dotycz?ce naszej dzia?alno?ci tutaj

Zapraszamy na koncert w formule online, 
który b?dzie transmitowany 15 grudnia o godz. 19:00 na naszym kanale Youtube.
Koncert bedzie dost?pny na naszym kanale do ko?ca czerwca 2021 r.
 

Wyst?pi?:
Marcin Zdunik - wiolonczela
Aleksander D?bicz – fortepian

W programie:
M?odo??. Narodziny stylu.
Improwizacje w stylu m?odzie?czych kompozycji Beethovena
L. van Beethoven - Wariacje Es-dur na temat z opery „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta
***
Improwizacje duetowe oparte na tematach z sonat fortepianowych, wiolonczelowych i skrzypcowych Beethovena

______________________________

Spo?ród trzech zbiorów wariacji na wiolonczel? i fortepian skomponowanych przez Beethovena dwa napisane zosta?y do operowych tematów Czarodziejskiego fletu Mozarta. Posiadaj? one salonowy charakter i s? przeznaczone na potrzeby muzykowania amatorskiego. Cykl siedmiu nieopusowanych Wariacji Es-dur na wiolonczel? i fortepian na temat Bei Männern, welche Liebe fühlen (W m??czy?nie, który czuje mi?o??) powsta? w 1801 roku lecz nie znamy jego genezy. Wiemy jedynie, ?e by? podarunkiem dla hrabiego Johanna von Browna-Camus – mecenasa Beethovena. Temat wariacji pochodzi z operowego duetu Paminy i Papagena (z I aktu). W omawianych wariacjach partia fortepianu symbolizuje Pamin?, a partia wiolonczeli – jej wielbiciela. Temat wariacji pozwala na snucie dialogu mi?dzy instrumentami. ?rodkowa wariacja kontrastuje z pozosta?ymi trybem molowym (es-moll), a najbardziej kantylenowa, przedostatnia wariacja poprzedza energetyczny fina?. O operze Mozarta Beethoven pisa?:  „Najwi?kszym dzie?em Mozarta pozostanie Czarodziejski flet (…) u?yte s? w nim bowiem wszystkie gatunki muzyki od pie?ni poprzez chora? a? do fug”. Dzie?o Mozarta docenia? te? inny wielki reformator opery, wielki zazdro?nik – Richard Wagner: „Kwintesencja wszystkich najszlachetniejszych kwiatów sztuki wydaje si? by? tu zjednoczona i stopiona w jeden wspania?y bukiet. Jaka niewymuszona, a jednocze?nie szlachetna popularno?? ka?dej melodii, od najprostszej do najpot??niejszej. Tworz?c (Czarodziejski flet A.D.) geniusz Mozarta wykona? zbyt du?y krok: tworz?c niemieck? oper? da? ?wiatu dzie?o mistrzowskie, sko?czenie doskona?e, niemo?liwe do prze?cigni?cia”.

dr Aneta Derkowska- muzykolog

 

 

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia