18 grudnia
Piątek , godzina: 19:00 O, rado?ci, iskro bogów!
foto
Wydarzenie odb?dzie si? w ramach projektu Viva Beethoven! - 250. rocznica urodzin kompozytora.

UWAGA!

Szanowni Pa?stwo, Drodzy Melomani,
w zwi?zku z wprowadzeniem na terenie ca?ego kraju nast?pnych obostrze? zwi?zanych z epidemi? 
koncert nie b?dzie móg? odby? si? z udzia?em publiczno?ci.

Szczegó?owe informacje: http://www.tos.art.pl/pl/static_32_489_KOMUNIKAT___Aktualne_informacje.html

Zapraszamy na koncert w formule ONLINE 
który b?dzie transmitowany 18 grudnia o godz. 19:00 na naszym kanale Youtube.
Koncert bedzie dost?pny na naszym kanale do ko?ca czerwca 2021 r.

Serdecznie zapraszamy na spotkanie wprowadzaj?ce do koncertu wie?cz?cego projekt 
Viva Beethoven! 250. rocznica urodzin kompozytora pt. "O, rado?ci, iskro bogów", którego premiera odb?dzie si?
na kanale YouTube Toru?skiej Orkiestry Symfonicznej.
Spotkanie poprowadzi redaktor Programu II Polskiego Radia – Andrzej Su?ek.
Podczas wydarzenia przybli?ona zostanie historia i okoliczno?ci powstawania IX Symfonii d-moll op. 125 L. van Beethovena.
Wa?nym elementem wyk?adu b?dzie mo?liwo?? pos?uchania fragmentów muzycznych omawianych przez wyk?adowc?.
Dzi?ki temu uczestnik spotkania podczas koncertu s?ucha? b?dzie dzie?a z wi?ksz? ?wiadomo?ci?.
Nagranie dost?pne b?dzie do ko?ca czerwca 2021 r.
Link do spotkania:
https://youtu.be/W9a-Qn_21d0
 

Wyst?pi?:
Olga Pasiecznik – sopran
Anna Luba?ska – mezzosopran
Rafa? Bartmi?ski – tenor
Robert Gierlach– bas
Chór Opery Nova w Bydgoszczy
Toru?ska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) - dyrygent
Andrzej Su?ek - prowadzenie, spotkanie wprowadzaj?ce

W programie:
L. van Beethoven - IX Symfonia d-moll op. 125

---------------------------------------------------

„Beethoven zmieni? znaczenie muzyki, ?ama? zasady, konwencje (…), a tak?e nerwy wielu tych, którzy z nim pracowali” – mówi?a o kompozytorze Agnieszka Holland. Ostatni z klasyków wiede?skich ca?e ?ycie marzy?, by napisa? ?wietn? oper?. Ale si? nie uda?o, jedyna opera jego autorstwa – Fidelio to nieudane „sztuczyd?o” reprezentuj?ce gatunek Rettungsoper czyli oper? grozy i szcz??liwego zako?czenia, utwór pe?en dramaturgicznych luk ?wiadcz?cych o braku operowej wyobra?ni d?wi?kowej Beethovena. Czy?by IX Symfonia mia?a wype?ni? operow? pustk?, któr? jej twórca odczuwa? przez ca?e ?ycie?

            IX Symfonia stanowi syntez? ca?ej twórczo?ci Beethovena. W czasie gdy j? tworzy? odizolowa? si? od ?wiata, chc?c na papierze nutowym zawrze? sum? swych kompozytorskich do?wiadcze?. Prawdopodobnie ostatni z klasyków wiede?skich nie zdawa? sobie w pe?ni sprawy z prze?omu jaki dokonuje zmieniaj?c formalny i ideowy kszta?t symfonii. Jak pisa? Bohdan Pociej: „Symfonia stawa?a si? rodzajem misterium konkretyzuj?cym w symfonicznej formie idee o?wieceniowo-humanistyczne, znamienne i dla wieku romantyzmu. Wolno?? – równo?? – braterstwo (idea?y rewolucyjnej utopii); ludzko?? z??czona w?z?ami przyja?ni, miliony obj?te serdecznym u?ciskiem. Powszechna szcz??liwo?? – wznios?a euforia – rado?? (w g??bokim chrze?cija?skim znaczeniu tego s?owa) spe?niona w finale symfonicznego dramatu, jako niebia?ski cel drogi wiod?cej od ziemskich zmaga?, dramaturgii czynu w I cz??ci, poprzez dynamiczno-uderzeniowy p?d Scherza, mistyczno-uczuciow? kontemplacyjno?? Adagia (…)”.

            Wszystkie te idea?y zdo?a?y si? muzycznie uprawomocni? finale, w Odzie Schillera, która sta?a si? literack? inspiracj? dla ostatniej cz??ci dzie?a. W jej finale pojawia si? fuga – jak mawia? Glenn Gould – „muzyka ostatecznego pojednania”. Muzyka, która mknie niczym perpetuum mobile nios?c rado?? i nadziej?.

dr Aneta Derkowska - muzykolog 



Zobacz inne zbliżające się wydarzenia