24 lipca
Piątek , godzina: 19:00 Tanecznym krokiem przez cztery pory roku
foto

Koncert odb?dzie si? w ramach 24. Mi?dzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" - Toru? / Kujawsko - Pomorskie 2020.

Wyst?pi?:
Monika Skruszewicz – skrzypce
Rafa? Kleszcz – klarnet
/koncert Rafa?a Kleszcza jest Nagrod? specjaln? ufundowan? przez TOS podczas IV Mi?dzynarodowego Konkursu Instrumentów D?tych Finalis 2019/
Toru?ska Orkiestra Symfoniczna
Wojciech P?awner – dyrygent

Ma?gorzata Lisecka - prowadzenie

W programie:
A. Vivaldi – Cztery Pory Roku
W. A. Mozart – Koncert na klarnet i orkiestr? A-dur KV 622
Wojciech Kilar - Walc z filmu Ziemia obiecana
Wojciech Kilar - Walc z filmu Tr?dowata

 

Koncert wspó?organizowany i wspó?finansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Ta?ca „Dyrygent – rezydent”

                                                               

Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Ta?ca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentacj? i promocj? m?odych polskich dyrygentów oraz umo?liwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespo?em orkiestrowym. Dyrygentem - rezydentem Toru?skiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2019/2020 jest Wojciech P?awner.

 

GALERI? ZDJ?? Z KONCERTU MO?NA OBEJRZE? TUTAJ

W historii muzyki zdarzaj? si? dzie?a idiomatyczne – utwory emblematy, do których zaliczaj? si? Cztery pory roku Antonia Vivaldiego – cykl koncertów programowych o charakterze ilustracyjnym.  W  XVII i XVIII wieku bardzo popularne by?o malarstwo d?wi?kowe – imitazione della natura. Idea muzyki wyra?aj?cej jaki? pozamuzyczny sens znana by?a ju? w ?redniowieczu, kiedy to za pomoc? d?wi?ków opowiadano ró?ne historie i odmalowywano zjawiska przyrody. Cztery pory roku realizuj? ten charakterystyczny dla epoki baroku nurt estetyczny w nieoczywisty sposób. Vivaldi odmalowuje w swoich koncertach pejza?e przyrody na dwóch poziomach. W ramach poszczególnych cz??ci kompozytor kszta?tuje pewien nastrój i to zadanie powierza ca?emu zespo?owi, natomiast ilustracj? konkretnych, rozgrywaj?cych si? wydarze? odnajdujemy w d?wi?kach partii solowych.  Program ka?dego koncertu zosta? sformu?owany w sonetto dimonstrativo, którego poszczególne wersy s? wpisane w odpowiednich miejscach partytury. Przypuszcza si?, ?e autorem sonetu jest Vivaldi.

Swój Koncert klarnetowy A-dur KV 622 Wolfgang Amadeusz Mozart uko?czy? kilka tygodni przed ?mierci? w 1791 roku, tworz?c dzie?o ca?kowicie indywidualne, osobne i niezale?ne od trendów epoki. Utwór powsta? z my?l? o przyjacielu kompozytora, wybitnym klarneci?cie, którym by? Anton Stadler. Wcze?niejsze koncerty Mozarta cechuje wirtuozeria, tymczasem omawiany koncert pozostaje wolny od wszelkiej popisowo?ci. Jego istot? stanowi dialog solisty i orkiestry, który nie ma na celu ol?nienia s?uchacza.  Oczarowanie zostaje osi?gni?te przy u?yciu zupe?nie innych ?rodków.

Firmowym znakiem Wojciecha Kilara jest muzyka filmowa. Wspó?praca kompozytora z najwybitniejszymi re?yserami polskiego i ?wiatowego kina zaowocowa?a muzyk? do ponad stu filmów. Na li?cie jego najwi?kszych przebojów  szczególne miejsce zajmuj? niezapomniane walce z Ziemi obiecanej Andrzeja Wajdy i z Tr?dowatej w re?yserii Jerzego Hoffmana. Podczas ekranizacji powie?ci polskiego noblisty ? W?adys?awa Reymonta drogi zawodowe Wajdy  i Kilara skrzy?owa?y si? po raz pierwszy i odt?d przecina? si? b?d? regularnie m.in. podczas realizacji takich obrazów jak Kronika wypadków mi?osnych i Pan Tadeusz. Pi?kny, pe?en frenetycznej energii walc z Ziemi obiecanej jest nie tylko muzycznym symbolem szcz??liwej mi?o?ci lecz gdy pojawia si? zamaskowany, w karykaturalnej instrumentacji z cymba?ami i werblem, zwiastuje, jak u Berlioza, mi?osne niespe?nienie. Historia nieszcz??liwej mi?o?ci magnata i zubo?a?ej szlachcianki jest tematem melodramatu Tr?dowata Heleny Mniszkówny w ekranizacji Hoffmana. I tym razem s?ynny walc, rozbrzmiewaj?cy w finale w przetworzonej postaci, ma w sobie co? dziwnie niepokoj?cego.

dr Aneta Derkowska - muzykolog

----------------------------------------------------

W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odb?dzie si? zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie si? i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS 
W ZWI?ZKU Z TRWAJ?C? PANDEMI? COVID-19
 oraz wype?nienie o?wiadczenia, które nale?y przekaza? obs?udze
wraz z biletem w dniu koncertu.


 

 

WOJCIECH P?AWNER - skrzypek, dyrygent. Nauk? gry na skrzypcach rozpocz?? w wieku 6 lat. By? uczniem prof. Zenona P?oszaja w Ogólnokszta?c?cej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w ?odzi oraz prof. Miros?awa ?awrynowicza w Ogólnokszta?c?cej Szkole Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Uko?czy? Akademi? Muzyczn? im. Gra?yny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej. Gr? na skrzypcach studiowa? równie? na Universität Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima i na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Gerharda Schulza. Jest laureatem wielu krajowych i mi?dzynarodowych konkursów skrzypcowych. Do najwa?niejszych nale??: VI miejsce w XIII Mi?dzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, I miejsce w konkursie Stefanie Holl, Violinwettbewerb w Wiedniu, II miejsce w Mi?dzynarodowym Konkursie dla M?odych Skrzypków im. Louisa Spohra w Weimarze, I miejsce na Ogólnopolskich Przes?uchaniach uczniów klas skrzypiec i altówki Szkó? Muzycznych drugiego stopnia w Elbl?gu, II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie M?odych Skrzypków im. Stanis?awa Serwaczy?skiego w Lublinie, I miejsce i Rydwan Apollina na Ogólnopolskich Przes?uchaniach uczniów klas skrzypiec Szkó? Muzycznych pierwszego stopnia w Olsztynie. Bra? udzia? w licznych krajowych i zagranicznych kursach muzycznych m.in. w ?aganiu, ?a?cucie, Gda?sku, Lehrte, Überlingen, Weimarze, Wiedniu, Lichtenbergu, Feistritz i Prussia Cove. Uczy? si? tam pod kierunkiem takich profesorów, jak Zenon P?oszaj, Hermann Krebbers, Sherban Lupu, Wolfgang Marschner, Igor Ozim, Christiane Hutcap, Marina Jaszwili, Krzysztof W?grzyn, Miros?aw ?awrynowicz, Gerhard Schulz, Barbara Górzy?ska i Wanda Wi?komirska. Jako skrzypek wyst?powa? z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus", czy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Koncertowa? w wielu miastach Polski, jak równie? w Niemczech, Holandii, Austrii, Chorwacji, na Malcie i w Japonii. Jako muzyk orkiestrowy wspó?pracowa? m.in. z takimi orkiestrami jak Sinfonietta Baden, Austrian Festival Symphony Orchestra, Wiener Klang Orchestra, Tonkünstler Orchestra i Mozarteumorchester Salzburg. W swoim dorobku fonograficznym ma p?yt? z II Koncertem skrzypcowym d-moll, op. 22 Henryka Wieniawskiego nagran? wspólnie z Orkiestr? Akademii Beethovenowskiej (DUX) oraz nagrany wspólnie z bratem Piotrem kr??ek z utworami Henryka Wieniawskiego (Polmusic). By? wielokrotnym stypendyst? Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendyst? Funduszu na Rzecz Dzieci i M?odzie?y oraz laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury "M?oda Polska". W 2018 roku uko?czy? dyrygentur? symfoniczno-operow? w klasie prof. Marka Pijarowskiego, oraz dyrygentur? chóraln? w klasie prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obie specjalno?ci z wynikiem celuj?cym. Uko?czy? równie? Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Doskonali? swoje umiej?tno?ci na kursach dyrygenckich pod kierunkiem Jacka Kaspszyka, Rafa?a Jacka Delekty, Jonathana Bretta i Macieja ?ó?towskiego. Otrzyma? wyró?nienia na I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopyci?skiego we Wroc?awiu oraz na VI Ogólnopolskim Konkursie M?odych Dyrygentów im. W. Lutos?awskiego w Bia?ymstoku. Jako dyrygent wyst?powa? m. in. z orkiestrami symfonicznymi filharmonii w ?odzi, Katowicach, Kielcach i Zielonej Górze oraz z Orkiestr? Kameraln? Akademii Muzycznej w ?odzi. W latach 2015-2017 prowadzi? dzia?alno?? pedagogiczn? jako dyrygent orkiestry szkolnej oraz nauczyciel gry na skrzypcach w Zespole Szkó? Muzycznych im. L. Ró?yckiego w Kielcach, a od 2017 prowadzi orkiestr? symfoniczn? w Zespole Pa?stwowych Szkó? Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2018 roku obj?? stanowisko asystenta w klasie dyrygentury chóralnej prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.


Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia