2 sierpnia
Niedziela , godzina: 18:00 Zwyci?skie skrzypce
foto

Koncert odbywa si? w ramach 24. Mi?dzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" - Toru? / Kujawsko - Pomorskie 2020.
Koncert jest nagrod? pozaregulaminow? przyznan? podczas 5. Mi?dzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. Karola Lipi?skiego przez Przewodnicz?cego Rady Miasta Torunia.

Wyst?pi?:
Elias David Moncado – skrzypce (Laureat I nagrody 5. Mi?dzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. K. Lipi?skiego)
Bart?omiej Wezner – fortepian

Ma?gorzata Lisecka - prowadzenie

W programie:
W. A. Mozart – Sonata na skrzypce i fortepian B-dur KV 454
H.W. Ernst – Wariacje na temat pie?ni Ostatnia ró?a lata
L. van Beethoven – V Sonata na skrzypce i fortepian op. 24  Wiosenna
C. Saint-Saëns – Introdukcja i Rondo Capriccioso op. 28

Galeria z koncertu znajduje si? tutaj

 

Wolfgang Amadeusz Mozart i Ludwig van Beethoven byli nie tylko genialnymi kompozytorami i pianistami lecz tak?e skrzypkami. Doskonale znali mo?liwo?ci obu instrumentów i specyfik? ich brzmienia  dlatego ch?tnie komponowali sonaty na skrzypce i fortepian. Mozart stworzy? czterdzie?ci utworów tego rodzaju, a Beethoven – dziesi??. Sonaty obu klasyków wiede?skich by?y przez nich cz?sto okre?lane mianem sonat na fortepian z akompaniuj?cymi skrzypcami. To okre?lenie wydaje si? ca?kiem zasadne, gdy? w epoce klasycyzmu fortepian prze?ywa? najbardziej intensywny rozwój. Nie dziwi zatem fakt, ?e jego rola w sonatach tego okresu jest prymarna b?d? równoprawna wzgl?dem skrzypiec. Beethovenowska Sonata F-dur „Wiosenna” op. 24 sk?ada si? nie tradycyjnie z trzech lecz czterech cz??ci. Otwiera j? szeroko zakrojone allegro sonatowe (Allegro), w którym temat g?ówny pojawia si? po raz pierwszy w partii skrzypiec, a podczas drugiej prezentacji przechodzi do partii fortepianu. Taki pocz?tek oznacza zupe?nie now? relacj?  mi?dzy instrumentami. Na drugim miejscu pojawia si? liryczne Adagio molto espressivo, na trzecim za? krótkie, migotliwe Scherzo. W finale wyst?puje rondo (Allegro ma non troppo). Warto podkre?li?, i? podtytu? „Wiosenna” nie pochodzi od kompozytora, stanowi raczej nawi?zanie do nastroju  i wyrazowo?ci, które drzemi? w tej sonacie, zadedykowanej hrabiemu Moritzowi von Fries – przyjacielowi i mecenasowi Beethovena.

Sonata B-dur KV 454 op. 7 nr 3 zosta?a wydana w 1784 roku i napisana z my?l? o Reginie Strinasacchi – znakomitej w?oskiej skrzypaczce, któr? Mozart by? zafascynowany. Alfred Einstein pisa? o tej sonacie: „Trudno sobie wyobrazi? doskonalsze «alterowanie» obu instrumentów ni? w pierwszym Allegro, do którego dochodzi si? przez dumne Largo jak przez ?uk triumfalny, i w Rondzie, gdzie (…) w powracaniu do tematu pojawiaj? si? wci?? nowe i coraz bardziej zachwycaj?ce niespodzianki”.

Introduction et Rondo capriccioso a-moll op. 28 Camille’a Saint –Saënsa to utwór prawdziwie wirtuozowski, dedykowany Pablo Sarasatemu. Ju? krótka  Introdukcja (Andante) zawiera elementy popisowe. Kolejno nast?puje Rondo (Allegro ma non troppo) oparte na tanecznym, synkopowanym temacie, bardzo wymagaj?ce pod wzgl?dem technicznym, wr?cz ekwilibrystyczne. Ca?o?? wie?czy koda (più allegro) o charakterze perpetuum mobile.

W programie oprócz wy?ej opisanych kompozycji zabrzmi równie? kompozycja jednego z nast?pców Niccolo Paganiniego, nies?usznie zapomnianego wirtuoza ? Heinricha Wilhelma Ernsta, a b?d? to Wariacje na temat pie?ni Ostatnia ró?a lata. Jakim skrzypkiem by? Ernst wspominali Hector Berlioz: „By? jednym z niewielu artystów, których naprawd? uwielbia?em i przyk?adem talentu, który najmocniej mnie fascynowa?” i Józef Joachim: „Ernst by? najwi?kszym skrzypkiem, jakiego w ?yciu s?ysza?em, artyst?, który bi? na g?ow? wszystkich innych. Kto nie s?ysza? jego gry, nigdy si? nie dowie, jak pe?na tre?ci i emocji mo?e by? skrzypcowa kantylena”. 

 

dr Aneta Derkowska - muzykolog


Elias David Moncado to urodzony w 2000 r. skrzypek pochodzenia niemiecko-hiszpa?skiego-malezyjskiego. W 2016 roku zosta? studentem Interlaken Classics Akademie (Szwajcaria) gdzie kszta?ci? si? pod kierunkiem prof. Zakhara Brona. Obecnie studiuje u prof.  Pierre’a Amoyala w salzburskim Mozarteum. Jest laureatem wielu mi?dzynarodowych konkursów skrzypcowych, jak: Hindemith Competition (Berlin, II nagroda), Concours FLAME (Pary?, I nagroda), Mi?dzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Georga Philippa Telemanna (Pozna?, II nagroda), Konkurs im. Knopfa (Düsseldorf, nagroda im. Eugene Ysaÿe), Konkurs im. Louisa Spohra (Weimar, II nagroda), Concours Internationale de Musique de L’orchestre Pilharmonique du Morocco (II nagroda i cztery nagrody specjalne). Elias David Moncado wyst?powa? z wieloma orkiestrami, takimi jak: Orkiestra Filharmonii we Fryburgu, Orkiestra Symfoniczna w Penang (Malezja), Soli?ci Zagrzebia, Orkiestra Filharmoniczna im. Bed?icha Smietany (Praga), Niemiecka Orkiestra Kameralna (Berlin), Orkiestra Filharmoniczna w Heidelbergu, Bawarska Orkiestra Radiowa. Wspó?pracowa? z wieloma dyrygentami, jak: Wolfgang Trommer, Hans Richter, Zvi Carmeli, Fabrice Bollon, Wojciech Rajski, Gabriel Adorjan, Olivier Holt, Christoph Wyneken i Nicholas Pasquet. Skrzypek go?ci? na wielu presti?owych festiwalach muzycznych, m.in: Classic Festival Bad Ragaz w Szwajcarii, Festiwal muzyczny Mecklenburg-Vorpommern, Crescendo Festival w Berlinie, Teatro Ristori i Printemps Musical des Alizés Morocco. Elias David Moncado jest stypendyst? Freunde Junger Musiker Berlin, Europäischer Freundeskreis Berlin, Mi?dzynarodowej Akademii Muzycznej w Liechtensteinie, oraz Fundacji Gerd-Bucerius i Jürgen-Ponto. Obecnie jest pierwszym skrzypkiem za?o?onego przez siebie kwartetu smyczkowego. Jest laureatem I nagrody w 5. Mi?dzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. K. Lipi?skiego, który odby? si? w pa?dzierniku 2019 r. w Toruniu. Otrzyma? równie? szereg nagród pozaregulaminowych.

Bart?omiej Wezner - jest jednym z najwszechstronniejszych pianistów swojej generacji: solist?, kameralist?, pedagogiem, managerem kultury. Jest laureatem mi?dzynarodowych konkursów kameralnych: St Martin’s Chamber Music Competition (2011, Londyn - I nagroda), 16 Premio Trio di Trieste (2015, Triest - III nagroda), Academie de Musique de Lausanne (2015, Lozanna - laureat), 50th International Vocal
Competition ‘s-Hertogenbosch (2014, Holandia - laureat w kategorii Lied Duo) oraz XVII Mi?dzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w ?odzi (2010 - III nagroda). Zdoby? nagrody dla najlepszego pianisty podczas konkursów wokalnych w Warszawie
(2007), Katowicach (2008), ?odzi (2009), Sopocie (2010) i w Cz?stochowie (2013). Jako solista zdoby? Nagrod? Specjaln? na VI Mi?dzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2004) oraz Wyró?nienie na XV Mi?dzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. L. Janá?ka w Brnie (2008, Czechy).
Urodzi? si? w 1981 roku w Nysie. Uko?czy? Akademi? Muzyczn? im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pob?ockiej (2006). W latach 2002-2004 by? te? studentem prof. Jerzego Sulikowskiego. Równolegle studiowa? klawesyn u prof. Urszuli Bartkiewicz. W 2013 roku uzyska? tytu? doktora sztuk muzycznych, a w 2014 podj?? prac? w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy na stanowisku Adiunkta oraz kierownika Zak?adu Kameralistyki Fortepianowej. Pe?ni równie? funkcj? Kanclerza Paderewski
Piano Academy w Bydgoszczy oraz dyrektora artystycznego festiwalu Muzyka w willi Blumwego.
Znacz?cy wp?yw na estetyk? wykonawcz? Bart?omieja Weznera mia?y lekcje mistrzowskie z artystami tej miary co Maestro Janoš Starker, Stephen Kovacevich, Raphaël Pidoux (Wanderer Trio), Ewa Podle?, Kevin Kenner, Maja Nosowska, Marcin Sikorski. Koncertuje ze znakomitymi muzykami: Vadimem Brodskim, Mari? Machowsk?, Joann? Kreft, Agat? Schmidt, Ingrid? Gápov?.
Jest pianist? i za?o?ycielem zespo?ów BMF Piano Trio, Herbert Piano Trio, Surrealistic Five. Wraz z ojcem i rodze?stwem, tworzy unikatowy rodzinny kwartet Wezner Ensemble. Jako klawesynista wspó?pracuje z orkiestr? kameraln? Capella Bydgostiensis oraz zespo?em muzyki dawnej illo tempore. Wyst?powa? w Polsce, Belgii, Czechach, Szwecji, Grecji, Niemczech, Serbii i Czarnogórze, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, W?oszech oraz Stanach Zjednoczonych. Jako solista koncertowa? m.in. z Capell? Bydgostiensis, Toru?sk? Orkiestr? Symfoniczn?, Filharmoni? Opolsk?, Lwowsk? Narodow? Orkiestr? Kameraln? Akademia czy Filharmonikami Bydgoskimi.

 -------------------------------------------

W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odb?dzie si? zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie si? i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS 
W ZWI?ZKU Z TRWAJ?C? PANDEMI? COVID-19
 oraz wype?nienie o?wiadczenia, które nale?y przekaza? obs?udze
wraz z biletem w dniu koncertu.



Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia