Koncert odbywa si? w ramach 24. Mi?dzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" - Toru? / Kujawsko - Pomorskie 2020.
Wyst?pi?:
Toru?ska Orkiestra Symfoniczna
Adam Banaszak – dyrygent
Wojciech P?awner – asystent dyrygenta
W programie:
F. von Suppe - Uwertura do opery Lekka kawaleria (8')
G. Rossini - Uwertura do opery Semiramida (12')
G. Rossini - Uwertura do opery Kopciuszek (8')
G. Rossini - Uwertura do opery Sroka z?odziejka (10')
G. Rossini - Uwertura do opery Cyrulik sewilski (8')
G. Verdi - Wst?p do III aktu opery Traviata (4')
G. Verdi - Uwertura do opery Nabucco (8')
Koncert wspó?organizowany i wspó?finansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Ta?ca „Dyrygent – rezydent”
Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Ta?ca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentacj? i promocj? m?odych polskich dyrygentów oraz umo?liwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespo?em orkiestrowym. Dyrygentem - rezydentem Toru?skiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2019/2020 jest Wojciech P?awner.
-----------------------------------------
Natchnienie bywa dzieckiem przymusu, jak w przypadku Gioacchina Rossiniego, który nadzwyczaj cz?sto tworzy? pod presj? czasu, co potwierdzi? s?owami: „Nic lepiej nie przygotuje gruntu pod inspiracj? jak przymus, wynikaj?cy b?d? z obecno?ci kopisty, czekaj?cego na twój utwór, b?d? poganiaj?cego ci? impresaria, wyrywaj?cego sobie w?osy z g?owy. W moich czasach wszyscy w?oscy impresariowie ?ysieli oko?o trzydziestki (…). Uwertur? do Sroki z?odziejki napisa?em w dniu premiery, i to ju? w teatrze, gdzie pod nadzorem czterech maszynistów uwi?zi? mnie dyrektor”. Sukces koncertowy uwertury do Sroki z?odziejki powtórzy dopiero uwertura do Semiramidy. Rossini lubi? si? pojedynkowa? z czasem. Umow? na Cyrulika sewilskiego podpisa? z Teatro Argentina 26 grudnia 1815 roku, zobowi?zuj?c si? dostarczy? partytur? ju?… w po?owie stycznia nast?pnego roku. Tote? nic dziwnego, ?e uwertura pochodzi z wcze?niejszej opery Rossiniego: El?bieta, królowa Anglii…Có?, potrzeba matk? „wynalazku”.
Giuseppe Verdi równie? lubi? pisa? spiesznie, co wyzna? s?owami: „Aby pisa? dobrze, trzeba móc pisa? szybko, jakby od jednego tchnienia, zostawiaj?c sobie na potem dostosowanie, przyozdabianie, wyczyszczenie szkicu ca?o?ci. W przeciwnym razie komponowanie opery z przerwami grozi upodobnieniem jej do mozaiki pozbawionej stylu i charakteru”. Do muzycznych patchworków z pewno?ci? nie zaliczaj? si? Nabucco i Traviata. Obie opery s? mistrzowskie, a ich uwertury stanowi? smakowit? zapowied? uczty stworzonej z ducha teatru. Zdecydowanie l?ejszy charakter posiada uwertura do operetki Lekka kawaleria austriackiego kompozytora Franza von Suppégo.
dr Aneta Derkowska - muzykolog
-----------------------------------------
Adam Banaszak nale?y do grona najaktywniejszych dyrygentów m?odego pokolenia. Specjalizuje si? w muzyce operowej, operetkowej, wokalno-instrumentalnej oraz prowadzeniu spektakli baletowych. Na sta?e zwi?zany jest z Oper? Wroc?awsk?, prowadzi? tak?e spektakle w Operze Krakowskiej, Operze ?l?skiej w Bytomiu, Operze i Filharmonii Podlaskiej w Bia?ymstoku.Dyrygowa? takimi przedstawieniami jak m.in.: Eugeniusz Oniegin P. Czajkowskiego,Faust Ch. Gounoda, Madame Butterfly G. Pucciniego, Rycersko?? wie?niacza Mascagniego, Pajace R. Leoncavalla, Halka St. Moniuszki, Traviata G. Verdiego, Carmen G. Bizeta,Kandyd L. Bernsteina, Zemsta nietoperza J. Straussa, Ksi??niczka czardasza I. Kalmana,. Dokona? prawykona? oper Paw?a Mykietyna (Czarodziejska góra) oraz Zygmunta Krauze (Yemaya-Królowa Mórz). Wyst?powa? na festiwalach: Warszawska Jesie? i Sacrum Profanum. Prowadzi? koncerty repertuarowe filharmonii m.in. w: Bydgoszczy, Cz?stochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, ?odzi, Opolu, P?ocku, Poznaniu, Szczecinie, Wa?brzychu, Zamo?ciu. Koncertowa? z Orkiestr? Sinfonia Iuventus, nagrywa? z Orkiestr? Polskiego Radia i z Orkiestr? Akademii Beethovenowskiej. Jego spektakle i koncerty transmitowa?o i retransmitowa?o radio i telewizja (TVP Kultura, TVP Polonia, Drugi Program Telewizji Polskiej, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin Brandenburg i in.). Uzyska? tytu? doktora sztuki w dyscyplinie dyrygentura, jest wyk?adowc? Wydzia?u Wokalnego Akademii Muzycznej we Wroc?awiu.
-----------------------------------------
W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odb?dzie si? zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie si? i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS
W ZWI?ZKU Z TRWAJ?C? PANDEMI? COVID-19 oraz wype?nienie o?wiadczenia, które nale?y przekaza? obs?udze
wraz z wej?ciówk? w dniu koncertu.

WOJCIECH P?AWNER - skrzypek, dyrygent. Nauk? gry na skrzypcach rozpocz?? w wieku 6 lat. By? uczniem prof. Zenona P?oszaja w Ogólnokszta?c?cej Szkole Muzycznej I i II st. im. Henryka Wieniawskiego w ?odzi oraz prof. Miros?awa ?awrynowicza w Ogólnokszta?c?cej Szkole Muzycznej II st. im. Zenona Brzewskiego w Warszawie. Uko?czy? Akademi? Muzyczn? im. Gra?yny i Kiejstuta Bacewiczów w klasie skrzypiec prof. Iwony Wojciechowskiej. Gr? na skrzypcach studiowa? równie? na Universität Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. Igora Ozima i na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu w klasie prof. Gerharda Schulza. Jest laureatem wielu krajowych i mi?dzynarodowych konkursów skrzypcowych. Do najwa?niejszych nale??: VI miejsce w XIII Mi?dzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu, I miejsce w konkursie Stefanie Holl, Violinwettbewerb w Wiedniu, II miejsce w Mi?dzynarodowym Konkursie dla M?odych Skrzypków im. Louisa Spohra w Weimarze, I miejsce na Ogólnopolskich Przes?uchaniach uczniów klas skrzypiec i altówki Szkó? Muzycznych drugiego stopnia w Elbl?gu, II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie M?odych Skrzypków im. Stanis?awa Serwaczy?skiego w Lublinie, I miejsce i Rydwan Apollina na Ogólnopolskich Przes?uchaniach uczniów klas skrzypiec Szkó? Muzycznych pierwszego stopnia w Olsztynie. Bra? udzia? w licznych krajowych i zagranicznych kursach muzycznych m.in. w ?aganiu, ?a?cucie, Gda?sku, Lehrte, Überlingen, Weimarze, Wiedniu, Lichtenbergu, Feistritz i Prussia Cove. Uczy? si? tam pod kierunkiem takich profesorów, jak Zenon P?oszaj, Hermann Krebbers, Sherban Lupu, Wolfgang Marschner, Igor Ozim, Christiane Hutcap, Marina Jaszwili, Krzysztof W?grzyn, Miros?aw ?awrynowicz, Gerhard Schulz, Barbara Górzy?ska i Wanda Wi?komirska. Jako skrzypek wyst?powa? z takimi orkiestrami, jak Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus", czy Orkiestra Akademii Beethovenowskiej. Koncertowa? w wielu miastach Polski, jak równie? w Niemczech, Holandii, Austrii, Chorwacji, na Malcie i w Japonii. Jako muzyk orkiestrowy wspó?pracowa? m.in. z takimi orkiestrami jak Sinfonietta Baden, Austrian Festival Symphony Orchestra, Wiener Klang Orchestra, Tonkünstler Orchestra i Mozarteumorchester Salzburg. W swoim dorobku fonograficznym ma p?yt? z II Koncertem skrzypcowym d-moll, op. 22 Henryka Wieniawskiego nagran? wspólnie z Orkiestr? Akademii Beethovenowskiej (DUX) oraz nagrany wspólnie z bratem Piotrem kr??ek z utworami Henryka Wieniawskiego (Polmusic). By? wielokrotnym stypendyst? Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stypendyst? Funduszu na Rzecz Dzieci i M?odzie?y oraz laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury "M?oda Polska". W 2018 roku uko?czy? dyrygentur? symfoniczno-operow? w klasie prof. Marka Pijarowskiego, oraz dyrygentur? chóraln? w klasie prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, obie specjalno?ci z wynikiem celuj?cym. Uko?czy? równie? Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Doskonali? swoje umiej?tno?ci na kursach dyrygenckich pod kierunkiem Jacka Kaspszyka, Rafa?a Jacka Delekty, Jonathana Bretta i Macieja ?ó?towskiego. Otrzyma? wyró?nienia na I Ogólnopolskim Konkursie Studentów Dyrygentury im. A. Kopyci?skiego we Wroc?awiu oraz na VI Ogólnopolskim Konkursie M?odych Dyrygentów im. W. Lutos?awskiego w Bia?ymstoku. Jako dyrygent wyst?powa? m. in. z orkiestrami symfonicznymi filharmonii w ?odzi, Katowicach, Kielcach i Zielonej Górze oraz z Orkiestr? Kameraln? Akademii Muzycznej w ?odzi. W latach 2015-2017 prowadzi? dzia?alno?? pedagogiczn? jako dyrygent orkiestry szkolnej oraz nauczyciel gry na skrzypcach w Zespole Szkó? Muzycznych im. L. Ró?yckiego w Kielcach, a od 2017 prowadzi orkiestr? symfoniczn? w Zespole Pa?stwowych Szkó? Muzycznych nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. W 2018 roku obj?? stanowisko asystenta w klasie dyrygentury chóralnej prof. Bogdana Goli na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.