Koncert odb?dzie si? w ramach 24. Mi?dzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" - Toru? / Kujawsko - Pomorskie 2020.
Zapraszamy na wyj?tkowe spotkanie z 250- letnim Beethovenem widzianym oczami artystów z XXI wieku.
Wyst?pi?:
Urszula Dudziak - ?piew
Adam Ba?dych - skrzypce
Dominik Wania - fortepian
Maciej ?uchowski - gitara
Sylwia Lorens - ?piew
Mateusz Szmigel - bas
Miros?aw Hady - perkusja, drums programming
Toru?ska Orkiestra Symfoniczna
Miko?aj Blajda - kierownictwo artystyczne, aran?acje utworów
Przemys?aw Draheim - prowadzenie
W programie:
L. van Beethoven:
- V Symfonia c-moll op. 67, cz. I i II
- VIII Sonata fortepianowa op.13 Patetyczna, cz. I i II
- VIX Sonata fortepianowa op. 27 Ksi??ycowa, cz. I i III
- IX Symfonia d-moll op. 125, cz. IV
- Bagatela a-moll Dla Elizy
Widowisko multimedialne Beethoven Electric 2D to projekt z jednej strony odwo?uj?cy si? do klasyki, z drugiej, na wskro? awangardowy, skierowany do odbiorców poszukuj?cych nowatorskich propozycji repertuarowych. Muzyka, zsynchronizowana z obrazem tworzy w koncercie unikatow?, uniwersaln? przestrze?, któr? mo?na odbiera? na wielu p?aszczyznach.
O jego wyj?tkowo?ci decyduje kilka aspektów:
- Wykonawcy - czo?ówka polskich artystów zwi?zanych z nurtem jazzowym, jazz-rockowym klasycznym i undergroundowym;
- aran?acje utworów - pozostawiaj?ce muzykom sporo miejsca na nieskr?powan? improwizacj?, przez co koncert jest w pewnym sensie jazzow? suit? na tematy z najwi?kszych dzie? kompozytora;
- wizualizacje;
Aran?acje przygotowane przez Miko?aja Blajd? s? bardzo konkretne je?li chodzi o form?, jednocze?nie pozostawiaj? muzykom sporo miejsca na nieskr?powan? improwizacj?. W ostateczno?ci powstaje swego rodzaju improwizowana suita na tematy z dzie? Ludwiga van Beethovena. Koncert ma równie? narracj? fabularn?. Historia Ludwika Bartnickiego stanowi w?tek spajaj?cy ca?o?? pod wzgl?dem dramaturgicznym. Beethoven Electric 3D jest skierowany do odbiorców poszukuj?cych niestandardowych propozycji. Niekoniecznie melomanów. Muzyka i zsynchronizowany z ni? obraz tworz? uniwersaln? przestrze?, któr? mo?na odbiera? na wielu p?aszczyznach.
Urszula Dudziak - Mo?na by?oby si? rozpisywa? o sukcesach artystycznych Urszuli Dudziak, o jej dorobku, scenach dzielonych z z Bobbym McFerrinem, Herbie Hancockiem czy Stingiem. Mo?na by by?o wylicza? jej niespotykan? skal? g?osu, perfekcyjn? intonacj? oraz unikaln? technik? wokaln?. Mo?na by by?o… ale muzyka, to tylko cze?? Urszuli Dudziak. Kobiety, która posiada w sobie niezmierzone pok?ady optymizmu, którym obdarza wszystkich doko?a.
?wiatowej s?awy polska wokalistka jazzowa. W dzieci?stwie uczy?a si? gra? na fortepianie, ?piewa? zacz??a w liceum. Karier? rozpocz??a w latach 60. w zespole Krzysztofa Komedy. Wyst?powa?a lub nagrywa?a z takimi s?awami jak: m.in.: Bobby Mc Ferrin, Herbie Hancock, Jaco Pastorius Roncarter, Michael Brecker, Flora Purim, Nina Simone, Carmen McRae, Dee Dee Bridge Water, Sting, Lionel Hampton.
Adam Ba?dych - Urodzony 18.05.1986 w Gorzowie Wlkp. Mieszka i tworzy w Warszawie. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, w klasie dr. H. Gembalskiego, któr? uko?czy? z wyró?nieniem. Stypendysta Berklee College of Music.
Skrzypek i kompozytor, od 2012 roku zwi?zany z presti?ow? niemieck? oficyn? wydawnicz? ACT.rozpocz?? karier? muzyczn? w wieku 14 lat, nazwany cudownym dzieckiem skrzypiec, szybko zyskuje miano Innowatora Jazzowych Skrzypiec (Fono Forum / Niemcy). Laureat nagrody Echo Jazz, nagrody niemieckiego przemys?u muzycznego, nominowany do nagrody Koryfeusz Kultury Polskiej oraz nagrody FRYDERYK, wyró?niony Z?otym Krzy?em Zas?ugi z r?k Prezydenta RP oraz odznak? honorow? Zas?u?ony dla Kultury Polskiej z r?k Ministra Kultury.
Swoj? muzyk? prezentowa? w na najwa?niejszych festiwalach jazzowych wyst?puj?c w presti?owych salach koncertowych m.in. w Polsce, Niemczech, Korei Po?udniowej, Chinach, Japonii, USA, Kanadzie, Austrii, Islandii, Portugalii, Azerbejd?anie, Holandii, Szwecji, Norwegii, Finlandii, W?oszech, Hiszpanii, Indonezii i wielu innych krajach.
Sylwia Lorens - Absolwentka Wy?szej Szko?y Zarz?dzania / The Polish Open University z tytu?em MBA w specjalno?ci zarz?dzanie biznesem oraz Krakowskiej Szko?y Wokalno-Aktorskiej (dyplom z wyró?nieniem). Wspó?za?o?ycielka (wraz z Miko?ajem Blajd?) Filharmonii Futura, pierwszej w Polsce niezale?nej filharmonii, w której odpowiada za organizacj? i produkcj? projektów (m.in.: „Symphonica”, „Opera e la Vita”, „Upiór w operetce”, „Beethoven Electric 3D”, „Szeherezada”, “Rock Poezji”, “Rock of Poland”, „Alicja w Krainie Muzycznej Magii”, „Do Betlejem”, „Electropop Orchestra”). Jako solistka znana z niezwykle energetycznych interpretacji klasyki operowej i musicalowej. Zapraszana do wspó?pracy m.in. przez Filharmoni? Narodow?, Filharmoni? Krakowsk?, Oper? Krakowsk?, Fundacj? Bogus?awa Kaczy?skiego. Posiada w repertuarze arie operetkowe, operowe, utwory musicalowe oraz piosenki aktorskie. P?yta artystki nagrana wraz z zespo?em Romanca „Romanca operowo” zdoby?a w 2014 status platynowej. W 2018 premier? mia?a pierwsza solowa p?yta artystki pt.”Barcelona” z go?cinnym udzia?em Mateusza Zió?ko.
Miko?aj Blajda - Dyrygent, aran?er, kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Pomys?odawca i szef artystyczny Filharmonii Futura, pierwszej w Polsce niezale?nej filharmonii. Twórca projektów: „Symphonica”, „Opera e la Vita”, „Upiór w operetce”, „Beethoven Electric 3D”, „Szeherezada”, “Rock Poezji”, “Rock of Poland”, „Alicja w Krainie Muzycznej Magii”, „Do Betlejem”, „Electropop Orchestra”, „21 Pie?ni Mi?osnych”. Jako dyrygent wspó?pracowa? m.in. z Chicago Paderewski Orchestra (USA), Orkiestr? Biblioteki Aleksandryjskiej (Egipt), orkiestr? Sinfonietta Cracovia, orkiestrami Filharmonii Dolno?l?skiej i ?wi?tokrzyskiej, Ba?tyckiej i Podkarpackiej, Radiow? Orkiestr? Symfoniczn?, Chórem Polskiego Radia, Orkiestr? Akademii Beethovenowskiej, P?ock? Orkiestr? Symfoniczn?. Wspó?pracowa? z najwybitniejszymi polskimi twórcami muzyki filmowej i teatralnej: Zygmuntem Koniecznym, Janem Kantym Pawlu?kiewiczem, Krzesimirem D?bskim, Zbigniewem Preisnerem. Jako instrumentalista, aran?er, kompozytor i kierownik muzyczny pracowa? przy produkcji muzyki do wielu filmów, seriali, spektakli teatralnych i s?uchowisk radiowych.
_____________
S?uchaj?c „zwokalizowanej” wersji utworów Beethovena na my?l przychodz? refleksje Richarda Wagnera, który za najdoskonalsz? wersj? IX Symfonii d-moll op. 125 uzna? t?, któr? orkiestra „wy?piewa?a”: „W najwy?szym stopniu pouczaj?ce by?o dla mnie to, gdy w 1839 roku w Pary?u przys?uchiwa?em si? orkiestrze Konserwatorium przygotowuj?cej enigmatyczn? «dziewi?t? Symfoni?». Z moich oczu spad?y ?uski; zrozumia?em wreszcie warto?? poprawnego wykonania i sekret dobrej gry. Orkiestra nauczy?a si? odnajdywa? melodi? w ka?dym takcie Beethovena (…); i orkiestra ?piewa?a t? melodi?”. A wy?piewa? przecie? mo?na i V Symfoni? c-moll op. 67, a tym bardziej s?ynn? miniatur? „Dla Elizy”. Lecz to zadanie pozostawmy Urszuli Dudziak przecie? potrafi „wy?piewa? wszystko”.
Wraz z nastaniem klasycznej sonaty naturalne tworzywo baroku, którym by?a polifonia, uleg?o samoograniczeniu. Sonata zapewnia wykonawcy i s?uchaczowi pewne bezpiecze?stwo, operuj?c ustalonym schematem formalnym i znacznym stopniem przewidywalno?ci tonalnej. Wszystko to jednak nie dotyczy sonat Beethovena, który niejednokrotnie zbyt ciasn? przestrze? struktury sonatowej o?ywia bezkresn? polifoni?. Próbuje ??czy? dwa ?ywio?y ogie? z wod?, homofoni? z polifoni?. W ten sposób form? utkan? z g?stej sieci zale?no?ci ? form? sonatow? o?ywia polifoni? i otwiera j? na niesko?czono??, znacz?c j? sygnatur? romantyzmu. Jak?e romantyczny w wyrazie jest wolny wst?p grave w Sonacie fortepianowej c-moll op. 13 „Patetycznej”. Od niego przecie? pochodzi, nie b?d?cy pomys?em Beethovena, tytu? utworu. „Grave z Sonaty Patetycznej to muzyka drapie?na i ostra, o poszarpanych punktowanych rytmach, nag?ych za?amaniach, dramatycznych kontrastach i ogromnym napi?ciu, które wybucha z ca?? moc? w szybkim ogniwie allegra sonatowego” ? pisa? Piotr Orawski. Po wzburzeniu emocjonalne ukojenie przynosi Adagio cantabile (cz. II). Romantyczna w wyrazie jest równie? druga Sonata quasi una fantasia op. 27, zwana „Ksi??ycow?”. Ta kompozycja to manifest nowego stylu muzyki fortepianowej. Beethoven dokonuje tu zmiany w rozk?adzie napi?? w cyklu sonatowym i doprowadza do sytuacji, w której kluczowe znaczenie posiada nie, jak to by?o w zwyczaju, cz??? I lecz III. Ten sposób kszta?towania formy przejmie od mistrza z Bonn wielu kompozytorów XIX wieku.
dr Aneta Derkowska - muzykolog
-----------------------------------
W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odb?dzie si? zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie si? i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS
W ZWI?ZKU Z TRWAJ?C? PANDEMI? COVID-19 oraz wype?nienie o?wiadczenia, które nale?y przekaza? obs?udze
wraz z biletem w dniu koncertu.
