5 września
Sobota , godzina: 18:00 Podró? przez ?wiat opery
foto
Jacek Jasku?a
Jacek Jasku?a

Koncert odb?dzie si? w ramach 24. Mi?dzynarodowego Festiwalu "Nova Muzyka i Architektura" - Toru? / Kujawsko - Pomorskie 2020.

Wyst?pi?:
Anna Lichorowicz - sopran
Jacek Jasku?a - baryton
Toru?ska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent

Jerzy Snakowski - prowadzenie

W programie:
W. A. Mozart – Uwertura do opery Wesele Figara 
W. A. Mozart – Aria Don Giovaniego Fin ch'han dal vino z opery Don Giovanni
G Puccini – Aria Lauretty O mio Babbino caro z opery Gianni Schicchi
G. Rossini – Aria Figara Largo al factotum z opery Cyrulik Sewilski
G. Verdi – Uwertura do opery Moc przeznaczenia
G. Verdi – Aria Violetty É strano Sempre libera opery La Traviatta
G. Verdi – Duet Violetty i Germonta z opery La Traviatta
M. Glinka – Uwertura do opery Rus?an i Ludmi?a
A. Dvorak – Aria Rusa?ki Pie?? do ksi??yca z opery Rusa?ka
B. Dvarionas – Marzenie
G. Puccini – Aria Musetty Quando m‘en vo‘ soletta z opery La Boheme 
P. Mascagni – Intermezzo do opery Rycersko?? wie?niacza 
G. Bizet – Aria Eskamilia z opery Carmen 
G. Bizet – Uwertura do opery Carmen 

Czas trwania koncertu - ok. 90 min. 

Histori? opery postrzega? mo?na z perspektywy konfliktu pomi?dzy s?owem a muzyk?. Genetycznie opera skazana na wirtuozeri? powinna by? równie? dramatem, teatrem, a ten ?ywi si? innymi prawid?ami ni? muzyka. Dramaturgia muzyczna cz?sto nie idzie w parze z dramaturgi? teatraln?, a popisy wokalne narzucone przez styl bel canto zaprzepaszczaj? zrozumia?o?? s?owa, czyni?c fabu?? niezrozumia?? lub/i trywialn?. Lecz histori? opery wspó?tworzy?o dwóch geniuszy, sprz?gaj?cych w cudown? jedno??  muzyk? i s?owo, ??cz?cych zmys? muzyczny i teatralny. Pierwszym z nich by? Wolfgang Amadeusz Mozart. Jego Wesele Figara to arcydzie?o. Trudno znale?? w operowym teatrze komediowym drugie takie arcydzie?o o dynamicznej, klarownie zarysowanej akcji i energetycznej muzyce. Wesele Figara stanowi prawdziw? „galeri? postaci” jednak nie tych skrojonych na tradycyjn? mod?? opery buffa. Te postacie to „ludzie z krwi i ko?ci” ze swoimi wadami, przywarami, zwykli, pro?ci, autentyczni.  S?awomir Pietras pisa?: „Ju? pierwsze takty uwertury do tej popularnej opery Mozarta jasno mówi?, ?e czeka nas przednia zabawa. Pó?niej, przez cztery akty, muzyka pulsuje niczym najlepszy francuski szampan, a komediowe sytuacje zmieniaj? si? jak w kalejdoskopie”.

Drugim fenomenem teatralnym na niwie opery by? Giuseppe Verdi. G?ówne role w jego Rigolettcie, co zauwa?y? Piotr Kami?ski, oczarowa?y wiele pokole? ?piewaków: „Gilda ??czy niewinno??, czysto?? i szlachetny heroizm bez cienia sentymentalizmu (…), Rigoletto za? to kamie? probierczy verdiowskiego barytona, to zarazem wyrazista, «realistyczna» deklamacja w numerach solowych, a w trzech duetach z Gild? – belliniowskie bel canto, najwy?szy kunszt barwy, dynamiki i subtelnej frazy”. Verdi rozpocz?? w muzyce nurt werystyczny, w za?o?enia którego wpisuj? si? prawda, prostota i naturalno??. Jego reprezentantami byli równie?: Ruggiero Leoncavallo (Pajace), Giacomo Puccini (Cyganeria), Pietro Mascagni (Rycersko?? wie?niacza). We Francji  nurt muzycznego naturalizmu reprezentuje Carmen Georga Bizeta b?d?ca zdaniem Friedricha Nietzschego swoistym antidotum na dramaty wagnerowskie.

 

dr Aneta Derkowska - muzykolog


 ------------------------------------------------

W koncercie nie jest przewidziana przerwa.
Wydarzenie odb?dzie si? zgodnie z aktualnymi zaleceniami i wytycznymi.
Prosimy o zapoznanie si? i przestrzeganie zasad zgodnych z WYTYCZNYMI DLA UCZESTNIKÓW KONCERTÓW TOS 
W ZWI?ZKU Z TRWAJ?C? PANDEMI? COVID-19
 oraz wype?nienie o?wiadczenia, które nale?y przekaza? obs?udze
wraz z biletem w dniu koncertu.



Anna Lichorowicz - sopran.
Doktor sztuki. Solistka Opery Wroc?awskiej. 
Edukacje muzyczn? rozpocz??a nauk? gry na skrzypcach w PSM I st. im St. Wiechowicza w Krakowie i kontynuowa?a w PSM II st. im W?. ?ele?skiego w Krakowie. Jest absolwentk? Wydzia?u Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej w Krakowie. Dyplom z wynikiem celuj?cym otrzyma?a w klasie ?piewu solowego mgr Barbary Niewiadomskiej (2007). Stopie? doktora sztuki nadano jej w roku 2018. Laureatka Grand Prix konkursu wokalnego Mi?dzynarodowego Festiwalu Oper Oder Spree w Niemczech. Stypendystka Vice-Prezydenta Brandenburgii Jörga Schönbohma oraz Ministra Kultury, Bada? i Nauki. Z nominacji Stowarzysze? Twórców na wniosek Polskiego Towarzystwa Estradowego „Polest” uhonorowana Nagrod? Artystyczn? Polskiej Estrady - Statuetk? Prometeusza za osi?gni?cia artystyczne i twórcze.  By?a zaanga?owana w legendarnym teatrze operowym Teatro Alla Scala w Mediolanie jako cover s?ynnej superdivy Anny Netrebko w realizacji otwieraj?cej sezon - premierze opery „Joanna d'Arc” G. Verdiego pod batut? znakomitego Maestro Ricchardo Chailly. Obecnie jest solistk? Opery Wroc?awskiej, w której zadebiutowa?a podczas Festiwalu Polskiej Opery Wspó?czesnej rol? Roksany z Króla Rogera Szymanowskiego. Pierwsz? premier? z jej udzia?em by?a Kobieta bez cienia Ryszarda Straussa, w której ?piewa?a tytu?ow? rol? Cesarzowej, staj?c si? pierwsz? i jedyn? polsk? wykonawczyni? tej monumentalnej partii. Dla wielkiej widowni debiutowa?a na wroc?awskim Stadionie Olimpijskim podczas premiery megawidowiska Turandot Pucciniego. Za prezentowan? wtedy parti? Liu, zdoby?a uznanie krytyki oraz aplauz publiczno?ci. Znacz?cym osi?gni?ciem twórczym w dorobku artystycznym by?a rola Joanny w premierze Joanny d'Arc Verdiego. Powodzeniem zako?czy? si? tak?e udzia? w premierze superwidowiska Knia? Igor Borodina (rola ksi??nej Jaros?awny) we wroc?awskiej Hali Stulecia. Sukcesem okaza?y si? tak?e kolejne premiery z solowym udzia?em artystki. Potwierdzaj?c zdobyte wcze?niej uznanie krytyki tworzy?a bardzo dobrze oceniane kreacje pierwszoplanowych heroin w znanych dzie?ach operowych: Pajace Leoncavallo (Nedda), Traviata Verdiego (Violetta). Za wa?ne dokonanie w karierze artystycznej uwa?a swoj? pierwsz? wagnerowsk? rol? Senty z Holendra tu?acza Wagnera, któr? ?piewa?a podczas premiery plenerowego megawidowiska na wodzie (Pergola i Fontanna Wroc?awska). Kreacja zosta?a bardzo przychylnie przyj?t? przez publiczno?? i krytyk?, a tak?e zaowocowa?a zaproszeniem zespo?u Opery Wroc?awskiej na esto?ski festiwal muzyczny Saaremaa Opera Festival 2016. W grudniu 2015 zadebiutowa?a w roli Cio-Cio-San, tytu?owej bohaterki opery „Madame Butterfly” G. Pucciniego. Mia?a wtedy okazj? wzi?? udzia? w premierze przygotowanej przez s?ynnego re?ysera Gancarlo del Monaco, ?piewaj?c u boku znanego ameryka?skiego solisty Metropolitan Opera – Jamesa Valentiego. Kolejne premiery owocowa?y dobr? krytyk? oraz ustawicznym wzbogacaniem repertuaru artystki o role wielkich heroin operowych, tj.: Lady Macbeth („Macbeth” G. Verdi), Floria Tosca („Tosca” G.Puccini), Leonora („Trubadur” G. Verdi), Leonora („Fidelio” L. van Beethoven), Leonora („Oberto” G. Verdi). Wykona?a  premier? megawidowiska plenerowego Opery Wroc?awskiej „Nabucco” G. Verdiego w partii Abigaille, a grudniu 2018 zadebiutowa?a rol? Halki St. Moniuszki w ramach premiery dzie?a w projekcie artystycznym Rok Polski w duchu idei "Niepodleg?a dla wszystkich".
Go?ci?a na zagranicznych festiwalach operowych w Niemczech: Festiwal Letni w Xanten (G. Puccini „Turnadot” – Liu), Festiwal Oper Oder Spree ( W. A. Mozart „Uprowadzenie z seraju” – Konstancja), w Luksemburgu: Festival de Wiltz (G.Puccini „Turandot” – Liu), we W?oszech: I Giorni Della Lirica (G. Donizetti „Napój mi?osny”– Adina) oraz w Estonii: Saaremaa Opera Festival (K.Szymanowski „Król Roger” – Roksana. Koncertowa?a w wielu krajach europejskich, a tak?e w USA i Kanadzie. Rok 2020 rozpocz??a tras? koncertow? w Japonii.
Na scenie wykreowa?a ponad dwadzie?cia pierwszoplanowych ról ( m.in.: Cesarzowa, Senta, Abigaille, Lady Macbeth, Cio-Cio-San, Floria Tosca, Leonora (Trubadur, Fidelio, Oberto), Desdemona, Violetta, Halka, Jaonna d'Arc, Rozalinda, Liu, Mimi, Roksana, Hagith, Nedda, Konstancja, Adina, Leila, Zofia, Zaide, Madame Herz, Flora, Józefa, Siostra Paskalina) oraz kilka mniejszych (Giulietta, Bessie, Cajtla, Amor, Zaczarowane Dziewcz? Klingsora). W dorobku pracy solistycznej artystka posiada ponad 400 przedstawie? scenicznych i oko?o 500 wyst?pie? koncertowych. 

Jacek Jasku?a - solista opey wroc?awskiej. Uko?czy? z wyró?nieniem Akademi? Muzyczn? we Wroc?awiu. By? stypendyst? Ministra Kultury i Sztuki. Laureat nagrody Yamaha Music Foundation of Europe oraz konkursów wokalnych: I nagrody – Bratys?awa, II nagrody – Duszniki Zdrój oraz konkursu Polskiej Pie?ni Artystycznej – Warszawa. Uzyska? tytu? doktora sztuk muzycznych. Wyst?powa? z orkiestrami Filharmonii Opolskiej, Sudeckiej, Jeleniogórskiej, Kaliskiej, Wroc?awskiej, Szczeci?skiej, a tak?e z Toru?sk? i ?l?sk? Orkiestr? Kameraln?, bytomsk? „Camerata Impuls”, „Capella Cracoviensis”, i „Al Ayre espanol” . Z Elbland Philharmonie Sachsen wykona? oratorium Messias (Händel) i Christus (Liszt).  Z Neue Lausitzer Philharmonie ?piewa? w Trostgedicht nach Martin Opitz,  Paderewski  Symphony Orchestra Chicago. Wyst?powa? równie? z recitalami wokalnymi na Festiwalu Chopinowskim – Duszniki Zdrój, Brawo Maestro – centrum Paderewskiego , Millenium Music Foundation – Calgary, z recitalem pie?ni Chopinowskich na Majorce, Ibizie,   z cyklem koncertów w Australii  na festiwalach : Wiltz ( Luxemburg ) Regensburg, Xanten ( Niemcy ). Jest solist? Opery Wroc?awskiej, w której debiutowa? parti? Hrabiego Almaviva w Weselu Figara W.A. Mozarta . Zopera Wroc?awsk? odby? liczne tournée : Francja, W?ochy Niemcy i Wielka Brytania Bierze udzia? tak?e przedstawieniach: Czarodziejski flet – Papageno; Cosi fan tutte – Guglielmo; Cyrulik sewilski – Figaro; Cyganeria – Marcello, Straszny dwór – Maciej; Halka – Janusz; Carmina Burana – Poeta; Zemsta nietoperza – Falke; Ester – Achaszwerosz, Wolny Strzelec – Kilian, Carmen – Escamillo, Napój mi?osny – Belcore,  Anio?y w Ameryce – Joseph Pitt , Rycersko?? Wie?niacza – Alfio, Lucja z Lammermoor – lord Aschton , Madame Batterflay - Scharpless , Eugeniusz Oniegin – Oniegin, Fidelio – Pizzaro, Das Liebesverbot – Friedrich, Orfeusz i  Eurydyka – Orfeusz. Wyst?powa? pod batutami takich dyrygentów jak: Marcin Na??cz-Niesio?owski,  Ewa Michnik, Tadeusz Wojciechowski Tomasz Szreder, Tadeusz Zathey, Andrzej Straszy?ski, Peter Fanger, Edwardo Lopez Banzo, Alan Urbanek, Friedemann Bohme, Janusz Powolny, Christof Escher, Herbert Manfred Hoffmann, Ruben Silva, Józef Wi?komirski, Andrzej Kosendiak, Marek Tracz, Marek Pijarowski, Jerzy Salwarowski, Czes?aw Grabowski, Jan W. Hawel, Ma?gorzata Kaniowska, Iwona Sowi?ska, ?ukasz Borowicz, Tadeusz Struga?a, Will Crutchifield, Francesco Botigliero, Jose Maria Florencio, Andreas Spering , Kaspar Zehnder, Marzena Diakun, Basem Akiki., Tomasz Tokarczyk, S?awomir Chrzanowski. ?piewa? w Teatrze Wielkim w Warszawie . Wspó?pracowa? z Neues Musiktheater w Weimarze wykonuj?c parti? Figara w operze „Cyrulik sewilski” G. Rossiniego. w Operze w Bilbao (Hiszpania) jako Guglielmo (Cosi fan tutte). Wystepowa? na scenie Opera Nova w Bydgoszczy,  Opery Ba?tyckiej w Gda?sku,   Opery ?l?skiej w Bytomiu, Opery Krakowskiej. Odznaczony Br?zowym Krzy?em zas?ugi nadanym przez Prezydenta Rzeczypospolitej oraz medalem „Merito de Wratislavia – Zas?u?ony dla Wroc?awia” nadanym przez Prezydenta Wroc?awia.



 

Galeria zdjęć

Zobacz inne zbliżające się wydarzenia