w ramach: | PROGRAM - Dyrygent rezydent 2020/2021 |
|
Wydarzenie odb?dzie si? w ramach projektu "Dyrygent - rezydent 2020/2021"
Zapraszamy na koncert w formule ONLINE
który b?dzie tranmitowany 5 lutego o godz. 19:00 na naszym kanale Youtube oraz Facebooku.
Koncert dost?pny b?dzie dla Pa?stwa do 19 lutego do godz. 20:00.
Mog? nas Pa?stwo wesprze?, wp?acaj?c dobrowoln? kwot? za ogl?danie transmisji.
Szczegó?y: https://biletytos.pl/darowizny/dodaj.html
Wyst?pi?:
Andrii Dorofeiev (Ukraina) – fortepian
Toru?ska Orkiestra Symfoniczna
Dainius Pavilionis (Litwa) – dyrygent
Agata Zaj?c – dyrygent-rezydent
W programie:
W. A. Mozart - Uwertura do opery Czarodziejski flet KV 620
W. A. Mozart - XXI Koncert fortepianowy C-dur KV 467
Pewien m?odzieniec zapyta? Mozarta, jak skomponowa? symfoni?. Kompozytor odpar?, ?e jest jeszcze zbyt m?ody i poradzi? mu zacz?? od ballad. – Ale pan komponowa? symfoni? maj?c 10 lat! – zaprotestowa? m?odzieniec. – To prawda, lecz ja nikogo nie pyta?em, jak to si? robi – odpar? Mozart.
Lekko?? z jak? potrafi? komponowa? Wolfgang Amadeusz Mozart (1756 – 1791) pozwoli?a mu na napisanie uwertury do opery Czarodziejski flet na kilka dni przed jej premier?. Jest ona jedn? z tych, które znajduj? si? w repertuarach koncertów symfonicznych jako samodzielne i efektowne utwory. Opera Czarodziejski flet zdoby?a sobie z miejsca ogromne powodzenie. Nic dziwnego – ju? w samej uwerturze geniusz Mozarta si?ga szczytów kompozytorskiego mistrzostwa. Rozwijaj?ca si? faktura polifoniczna o lekkim i prostym charakterze sprawia wra?enie beztroskich psot, jednocze?nie zachowuj?c elegancj? i przejrzysto?? formy.
XXI Koncert fortepianowy C-dur KV 467 napisany w 1785 roku nale?y do najwi?kszych osi?gni?? kompozytora ze wzgl?du na parti? instrumentu solowego. Koncert rozpoczyna si? cicho i spokojnie, jednak wprowadzenie I tematu decyduje o charakterze I cz??ci i wskazuje na wyra?ny zwi?zek z tzw. koncertami wojskowymi. Po marszowych rytmach nast?puje Andante, które jest jakby „pe?na spokojnej zadumy pie?? o dawno przezwyci??onym bólu”. III cz??? to rondo o lekkim i tanecznym charakterze, gdzie muzyka pe?na jest mozartowskiego humoru, a pi?kne tematu powierzone s? instrumentom d?tym drewnianym.
Andrii Dorofeiev urodzi? si? w Kijowie. W wieku o?miu lat rozpocz?? nauk? gry na fortepianie. Absolwent kijowskiego liceum muzycznego im. M. W. Lysenko dla uzdolnionych dzieci w klasie Tatiany Abajevej oraz profesora Narodowej Akademii Muzycznej Ukrainy im. P. I. Czajkowskiego - Borysa Fedorowa. Na zaproszenie prof. Jaros?awa Drzewieckiego zacz?? studia w jednej z najlepszych akademii muzycznych w Europie - Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Od 2020 roku kontynuje nauk? w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydro?.
Regularnie koncertuje na deskach filharmonii Ukrainy. Otrzyma? czo?owe nagrody na presti?owych konkursach pianistycznych, m.in. Grand Prix XX Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina (Ukraina), II miejsce na VII Mi?dzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Tbilisi (Gruzja). Odby? wielkie tourneé koncertowe w Holandii w jej najlepszych salach w miastach takich jak: Haga, Ede, Amsterdam. Otrzyma? Grand Prix XII, XIII XIV Mi?dzynarodowego Festiwalu Pianistycznego „Bieszczady Bez Granic" (Polska), jak równie? dodatkowe nagrody i najwy?sz? nagrod? - Z?oty Parnas 2019.
W sezonie 2018-2019 Andrii nagra? cztery p?yty studyjne w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Obejmuj? one najwybitniejsze dzie?a kompozytorów epoki romantyzmu, neoklasycyzmu: Chopina, Skriabina, Godowskiego i innych.
Jego najnowsz? p?yt? jest "Passacaglia" Leopolda Godowskiego na temat wst?pu F. Schuberta do «Niedoko?czonej» Symfonii. P?yta zosta?a nagrana przez jedn? z najbardziej wiod?cych firm fonograficznych w Europie „DUX". Jest to nagranie historyczne, poniewa? do tej pory ?aden z ukrai?skich pianistów nie nagra? tego utworu.
Koncertowa? w tak presti?owych salach jak: Narodowa Filharmonia Ukrainy w Kijowie, Filharmonia im. Artura Malawskiego w Rzeszowie, Narodowa Opera Ukrainy w Kijowie, Rotterdam Hall (Holandia), Splendor Hall (Holandia), Edeshe Concert Hall (Holandia) i wiele innych.
Najlepsze rekomendacje na kursach mistrzowskich otrzyma? od takich znanych muzyków jak: Anna Fedorova (Ukraina), Martin Epsen (Dania), Andrzej Jasi?ski (Polska), Igor Pilatyuk (Ukraina), Lidia Grychto?ówna (Polska), Andrzej Tatarski (Polska), Sergey Osokins (?otwa), Boris Bloch (USA) i inni.
Koncert wspó?organizowany i wspó?finansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Ta?ca
„Dyrygent – rezydent”.
Zainicjowany przez Instytut Muzyki i Ta?ca program „Dyrygent – rezydent” ma na celu prezentacj? i promocj? m?odych polskich dyrygentów oraz umo?liwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej w kontakcie z zawodowym zespo?em orkiestrowym. Dyrygentem - rezydentem Toru?skiej Orkiestry Symfonicznej w sezonie 2020/2021 jest Agata Zaj?c.
Mecenas G?ówny
Mecenas Strategiczny Toru?skiej Orkiestry Symfonicznej
Mecenas Kultury - G?ówny Sponsor
Agata Zaj?c (ur. w 1995 roku w Poznaniu) jest dyrygentem symfonicznym i operowym. W 2015 roku rozpocz??a studia na kierunku dyrygentura symfoniczna w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompoli?skiego, które uko?czy?a w lipcu 2020 roku z tytu?em magistra.
Swoje pierwsze kroki w muzyce stawia?a jako skrzypaczka w pozna?skich szko?ach muzycznych. Aktywno?? dyrygenck? rozpocz??a ju? na pocz?tku studiów i do dzi? obejmuje ona ró?ne obszary muzyki klasycznej w Polsce i za granic?. Od kwietnia 2018 roku, jako asystent dyrygenta w Warszawskiej Operze Kameralnej, pracowa?a przy produkcji trzech premier, w tym podczas rekonstrukcji historycznego wykonania Halki Stanis?awa Moniuszki w wersji wile?skiej na oryginalnych instrumentach z epoki, które zosta?o zarejestrowane i wyemitowane przez TVP Kultura w 2019 roku.
W obszarze jej zainteresowa? znajduje si? równie? propagowanie muzyki polskiej. W pa?dzierniku 2017 roku by?a pomys?odawc?, wspó?organizatorem oraz dyrygentem koncertu symfonicznego w pozna?skiej Akademii Muzycznej pt. „Polskie arcydzie?a symfoniczne” zainspirowanego obchodami 100-lecia odzyskania przez Polsk? niepodleg?o?ci.
W przeci?gu ostatnich dwóch lat uczestniczy?a w sze?ciu mi?dzynarodowych kursach dyrygenckich pod okiem pedagogów takich jak Peter Eötvös, Marin Alsop, Gregory Vajda, Michalis Economou oraz Charles Olivieri-Munroe. Podczas Malta International Conducting Masterclass & Competition w sierpniu 2018 roku otrzyma?a nagrod? specjaln? oraz zosta?a asystentk? greckiego dyrygenta Michalisa Economou. Dzi?ki temu wyró?nieniu mia?a okazj? pracowa? z Malta Philharmonic Orchestra oraz Greek Radio Symphony Orchestra, a tak?e solistami takimi jak Guy Braustein czy Alessandro Carbonare. Na prze?omie grudnia i stycznia 2019/20, jako asystent dyrygenta, odby?a noworoczn? tras? koncertow? po Chinach z Athens Philharmonia Orchestra, gdzie mia?a okazj? zadyrygowa? jednym z jedenastu odbytych tam koncertów. Do innych zespo?ów z jakimi mia?a okazj? do tej pory wspó?pracowa? nale?? równie? Filharmonia Opolska, Filharmonia Dolno?l?ska, Orkiestra Collegium F oraz Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Jest finalistk? przes?ucha? na stanowisko asystenta dyrygenta m. in. w Narodowej Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2018 roku by?a stypendystk? Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marsza?ka Województwa Wielkopolskiego.